Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Jag har en cirkelsåg - INCA - med en gammal trefasmotor. Tidigare har motorn varit inkopplad med tre faser och skyddsjord till höljet. Faserna har varit inkopplade till de tre polskruvarna - se bild. Detta har fungerat alldeles utmärkt. Jag skall nu koppla sågen i ett nät där det finns jordfelsbrytare; kommer det att fungera? Jag trodde att nollan måste vara inkopplad annars skulle jordfelsbrytaren lösa ut. Jag kollade i en vertygsaffär som bla säljer trefaskompressorer, de sa att det var helt OK. På kompressorerna fanns det en fem polig kontakt men från kontakten gick det en fyrledare; tre fasre och skyddsjord. Dvs nollan var inte inkopplad. Är det någon som har koll på om det är OK med "bara" tre faser och skydsjord?
Nollan används bara om det finns en 240 volts funktion på maskinen, typ en lampa eller en pump, annars är det bara 3 faser som brukas i en trefaspjäs.. Skyddsjorden ska såklart finnas också
Det ska inte vara några problem att ha den ansluten till ett system med jfb..
Säger snickarn iofs,, men jag har rätt ibland..
Det ska inte vara några problem att ha den ansluten till ett system med jfb..
Säger snickarn iofs,, men jag har rätt ibland..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Dock den gamla sågen läcka så mycket att JFBn löser av den anledningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Stort tack för bra och snabba svar. Nu har jag koll på läget - tror jag åtminstone. Rapport kommer när jag "kopplat in mig"!
Klicka här för att svara