4 747 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Regla vägg innan eldragning?
Har tagit fram en gång i en vägg som är ungefär 1,5 meter djup. Mitt i gången är el dragen. Den satt alltså på väggen som nu är riven. Vi vill flytta elen till en vägg som ska byggas upp till höger vinkelrätt om denna.
Kan vi regla upp den väggen innan elektrikern kommer? Elen måste ju dras bakom reglarna antar jag, men det kanske finns någon annan smart lösning? Elektrikern kan inte komma förrän efter nyår och vi vill gärna göra klart så mycket som vi kan under tiden.
Kan vi regla upp den väggen innan elektrikern kommer? Elen måste ju dras bakom reglarna antar jag, men det kanske finns någon annan smart lösning? Elektrikern kan inte komma förrän efter nyår och vi vill gärna göra klart så mycket som vi kan under tiden.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vad skulle vara problemet med att regla upp väggen?
Man borrar genom reglarna och drar rör/slang genom hålen.
Man borrar genom reglarna och drar rör/slang genom hålen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Normalt borrar man 18 mm hål för 16 mm rör, 22 för 20. Det är inga problem att få igenom ett rör genom en regel.
Är det trångt kan man använda slang istället. En del elektriker använder nästan enbart slang. Det går att skarva på slang på ett rör med en skarvmuff.
Behöver man böja röret finns det verktyg för detta.
Är det trångt kan man använda slang istället. En del elektriker använder nästan enbart slang. Det går att skarva på slang på ett rör med en skarvmuff.
Behöver man böja röret finns det verktyg för detta.
Du kan regla upp väggen och göra färdigt en sida av väggen med skivor och gips. Du måste dock lämna ena sida öppen så elektrikern kan dra sina rör/slangar och spika fast doser. Men en sida räcker gott och väl för elektrikern att jobba med.
Men vill du vara helt säker så ring och hör med din elektriker vad han tycker. Han kanske till och med accepterar att du själv sätter doser och rör även om det egentligen inte är tillåtet. Vissa elektriker tycker det är skittråkigt...
Men vill du vara helt säker så ring och hör med din elektriker vad han tycker. Han kanske till och med accepterar att du själv sätter doser och rör även om det egentligen inte är tillåtet. Vissa elektriker tycker det är skittråkigt...
Redigerat:
Klicka här för att svara