Hej,
Har köpt ett utomhusspa och fyllde det imorse med vatten. Den ska köras på 3-fas och kopplat in ett styck sådant uttag samt 3-fas auto-säkring i el-centralen... Problemt jag har är att säkringen löser ca 2-3 minuter efter att man slagit till strömmen...

Jag skulle tro att det (pga minusgrader ute) körs någon form av "frost-skydd" när man slår på strömmen... Alla pumpar går för fullt och displayen blinkar med "ICE"... Jag vet inte vad som händer efter 2-3 minuter men en gissning är att elpatronen slår till...

Elpatronen är på 3kW... Pumparna på totalt 6,5kW...

Huset är uppsäkrat till 16A... Men det känns inte som om det är där problemet löser så länge säkringen til badet löser före huvudsäkringen?

Tacksam för alla idéer kring det här...

Mvh Tobbe G

Pumpar på 6.5KW....låter som blodig massage.:p
Hur som helst, ca 10KW 3-fasig totalförbrukning ger en fasström på drygt 14A, så det är fullt naturligt att dina 10A-säkringar i centralen löser efter några minuter, för du har 10A där va?

Och med 16A huvudsäkring så blir det inte mycket plats över.

PS. Vi har just nu -11 grader ute.

Säkringen i elskåpet är 3x16A...

Är det B eller C karaktär?

C? Så här heter säkringen: Hager MCN 316; C16

Men... Så här står det i handboken för badet ang ström:

3-phase service (5 wires, line1 , line2, line3, neautral, ground)
400VAC, 50Hz, 3N~, 16A (Circuit breaker rating = 20A max each phase line.)
Important: Service line must include neatural wire, with a line to neatral voltage of 230VAC.

Innebär 20A ovan att jag måste ha säkrat upp till 20A i elcentralen?
Om så, jag har ju dragit en standard 3-fas 16A koppling ut till badet (5x2.5m2)... Duger inte det då? :/

Tacksam för svar...

Mvh Tobbe G

Ja, det ser inte bättre ut - badet vill tydligen ha 20A.
En 2.5mm2 gummikabel tål 25A så det går nog bra med den du har om den inte är för lång (>25m) för då kan spänningsfallet bli en faktor.
Din fasta kabel fram till CEE-uttaget kan dock behöva bytas till >2.5mm2. Är den relativt kort och har normal kylning så går det bra med 2.5mm2 och 20A dvärg.

Uttaget är dock fortfarande bara godkänt för 16A?

Öh ja just det...han får byta det till ett 32A-uttag. Men då är frågan vad reglerna säger om anslutningskabeln. Kan inte minnas att jag läst om det nånstans i reglerna, dvs om man får använda en klenare kabel under kontrollerade förhållanden (t.ex att uttaget är avsäkrat 20A)?

Tobbe, vad sitter det för kontakt i badet? Eller är gummikabeln fast ansluten?

jag har samma problem, ska byta det till minst 25A. Vad har du för märke på badet?

• Gilla
Simon_04
  • Laddar…
Byter man till 32A uttag så är det nog bara att gå upp i area på matande kabel också.

Bo.Siltberg skrev:
Öh ja just det...han får byta det till ett 32A-uttag. Men då är frågan vad reglerna säger om anslutningskabeln. Kan inte minnas att jag läst om det nånstans i reglerna, dvs om man får använda en klenare kabel under kontrollerade förhållanden (t.ex att uttaget är avsäkrat 20A)?

Tobbe, vad sitter det för kontakt i badet? Eller är gummikabeln fast ansluten?
Mindre säkringar och klenare kabel är helt OK till ett större uttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.