Jag har dragit ett antal ledare till en kopplingsdosa, totalt 8 trådar. Vanlig brun,blå och jord och sen olika färger för andra styrbara lampor. Sen har jag från kopplingsdosan gått vidare till varje lampa som skall styras med blå,brun,jord och en styrtråd ex orange.

Men visst tvinnar man ihop allas blå, brun och jord och sen styrtrådens färg med varandra.

Det skulle göra att ex fram vid kopplingsdosan så skall jag ha en vanlig taklampa inkopplad, den blir ju med brun,blå och jord. Resten får ju 4 trådar (brun,blå,jord och en styrfärg).

Tänker jag rätt ?

Redigerat:
Till taklampan ska du väl ha en tändtråd från strömställaren, inte brun fas!

Glömde berätta, jag har styrsystem där alla strömställare har datakabel till central så dom behöver man inte bry sig om.

Tänker jag rätt isåfall ?

Vilket styrsystem har du? Är du nöjd?

Jag har ingen erfarenhet av moderna (intelligenta) styrsystem men det finns väl olika varianter. Utan att veta vilken typ du pratar om är det svårt att ge råd. Är det trådbundet centraliserat system så ska det med en tändtråd från centralenhet eller sattelit och då behöver du inte ha med fasen till takdosan. Sitter det en reläfunktion på vägen till lampan så ska den matas med fas osv.

Såg nu att du skrev om styrning fram till alla strömställare. Då kommer frågan var sitter strömställaren? Sitter den på vanlig plats blir det ju en som vid vanlig installation fas fram till strömställaren (dessutom nolla och styrsignal) och sedan tändtråd, nolla och jord från den till lamputtaget.

Om du har någon form av "bus-system" så ska antagligen alla lampor du vill styra ha egen tändtråd till centralen.

Rrrrr skrev:
Om du har någon form av "bus-system" så ska antagligen alla lampor du vill styra ha egen tändtråd till centralen.
Men ett sådant centraliserat system med separat tändtråd från centralenheten till varje objekt är per definition inget Bus-system.

Asså det är ett IHC system, där alla strömställare har datakabel till central, alltså inga styrtrådar etc och man behöver inte bry sig om själva strömställaren när det skall kopplas i takdosa osv.

Jo det är ett styrsystem Stilofunk, alla starkströmsobjekt som man vill styras måste ha en egen styrtråd till central där reläer programmeras på eller av för den styrtråden.

Så är jag helt fel ute när det gäller koppling av styrtrådarna ?

Redigerat:
stilofunk skrev:
Men ett sådant centraliserat system med separat tändtråd från centralenheten till varje objekt är per definition inget Bus-system.
Det är ju ett "bus-system" för strömbrytare/dimmrar/ljusreläer osv osv.. alltså en bus-ledning som går i en slinga mellan varje strömställare. Sedan sitter det Aktorer i centralen som slår på/av belysningar osv. Då har man en tändtråd därifrån till varje lampa osv..

Är inte detta ett "bus-system"? Det är det de kallas i vardagligt tal i min värld iaf.. Jag kan ju givetvis ha fel :rolleyes:

När du skrev "alla lampor ha en egen styrtråd" tolkade jag det med betoning på egen styrtråd!
I ett bussystem har alla objekt EGEN styrsignal som skickas på en GEMENSAM bus (signalledning). Bussen kan sedan realiseras med olika nät-topologier t.ex. ringmatning eller stjärnnät.
I ditt kompletterande inlägg ser jag att vi säger samma sak! d^_^b

För att ge ett korrekt svar behöver man veta hur IHC ska kopplas /är konstruerat. Jag hittar bara länkar som med lekmanna ord försöker sälja in att IHC är okomplicerat , dvs bara massa maknadsföringssvammel.

Nu, ut till snöslungan!

Är det verkligen ingen som har koll på hur det brukar kopplas i en IHC anläggning ?

Borde det inte vara att Jord + Nolla tvinnas ihop för varje objekt och sen 1 unik styrtråd (färg) för varje objekt som skall kunna styras ?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.