13 529 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
EL problem i Arga Snickarn.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja bastuexemplet är ju bra. Nu var det redan fördraget i ert fall...mr_bygg skrev:
Men annars kan man ju tänka sig en novis som grunnar såsom "men hur svårt kan det vara".
Sen drar denne hempulare vanlig FK i rören innanför bastupanelen. Sen sätter han upp ljusarmaturer i taket.
Ja precis, en massa fel utifrån installationsreglerna, som denna hempulare givetvis inte hade en aning om. Att använda siliconkabel och sätta armaturer på rätt höjd.
Men jag håller väl i stort med om att det inte är någon rocket science, men det finns ganska mycket know how i det lilla att hålla reda på.
Vet man allt är det inte svårt sen ...
Diskussionen om omvänd bevisföring och papper på firmor som utfört elarbeten har du väl ändå fått vettiga svar på i andra trådar så det är lite tröttsamt att du upprepar dina argument i absurdum utan att komma med några konkreta argument.Elinstallatören skrev:Mikael.
Kan Du bevisadet är rätt gjort då det bara är en kol hög kvar?
Vore det inte lätt å ha ett firma namn -vars papper inte brunnit upp.
Ta fram ett fall där nångon fått ut 100% ersättning vid brand -som startats av el.
Ingen mosters kompis svåger, utan reellt med namn å hela kittet så det går att kontrolleras.
Jag har tagit upp fallet i valdemarsvik, där fängelse tiden för vedebörande råder olika meningar om. Men det ledde iaf till åtal.
Om kåken brunnit ner och man i många fall inte kan konstatera vad det beror på så kanske man kan gissa på ett elfel men ersättningen sätts väl knappast ner om försäkringbolaget inte kan visa att man varit skyldig. I många fall där det säkert konstaterats att det berott på elfel så har säkert betalats ut ersättning, helt enkelt med motiveringen att det lika gärna kan ha varit en klantskalle till elektriker som en hempulare som varit i farten innan försäkringstagaren överhuvudtaget köpte huset.
Köper du ett hus så börjar du inte med att riva ut alla väggar för att kolla elen så du kan inte veta vad som döljer sig i väggarna eller???
Ditt resonemang är som jag ser det helt förvirrat. Ska man som köpare av ett begagnat hus riva ut all el och göra om för att kunna få ersättning för ett elfel?
Jag kanske sticker ut hakan här men jag tror på fullt allvar att det finns personer som fått full ersättning när huset brunnit ner pga elfel. Är det inte så, är det kul med lite substans för dina argument att det aldrig skett.
Gabbe1 hade en bekant som sysslade med dessa frågor och där gavs väl ett ganska tydligt och klart svar på hur dessa frågor hanteras.
Ja du och jag har ju olika uppfattning.Elinstallatören skrev:det med bevis frågan har vi olika uppgifter å olika uppfattningar om
å jag vet att ringer jag som fast.äg. får jag ett svar å ringer jag som installatör får jag ett annatjag har provat med samma bolag samma dag dock med 10 min mellan samtalen
Jag befarar att min version är de rätta -förståss.
Vilket blir j-t bittert för de som tror det är ok å kopplar själv för å spara nåra tusen lappar
Jag jobbar som installatör åt vanlit folk å företag bla försäkringsjobb
Och vi kommer knappast övertyga den andre, så jag släpper iaf det här nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Den här tråden har utvecklat sig till dne vanliga behörighetspajkastningen.
jag stänger.
jag stänger.
Produkter som diskuteras i tråden