8 403 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
astrour utomhus
Min fråga handlar om hur det jag beskriver nedan ska monteras.
På förslag i annan tråd vill jag montera ett astrour i kombination med rörelsevakt. Det ska tända i skymning, släcka i gryning och dessutom vara släckt mellan 00-06 då rörelsevakten ska vara aktiv för de tillfällen man råkar komma hem sent.
Detta kommer att sitta utomhus och astrour verkar vara gjorda för placering på DIN-skena i central. Hur installerar man detta korrekt ute? I någon sorts låda antar jag, men vadå? I mitt fall passar under tak bra. Den lådan bör kanske också ha plats för en omkopplare mellan tre driftslägen {av, auto, på} där av = släckt, auto = funktion enl ovan och på = belysningen tänd oavsett vad astrour eller rörelsevakt säger.
- vilken låda passar?
- vilken omkopplare passar?
- passande ur?
- passande rörelsevakt?
Jag har två av Markslöjds "Nattvakten". Den beter sig som ovan. Allt för ca 500 - superbra och bra mycket billigare än ett astrour ... om det gick. Ett ur + rörelsevakt med tillbehör blir säkert minst 4-5 ggr dyrare bara i material. Kanske 10Den ena Nattvakten fungerar klanderfritt och har gjort det i flera år. Den andra är helt ny och har uppenbara problem att lösa sin uppgift. Den krånglande styr en kvicksilverlampa som tänds snällt, men släcker lite slumpmässigt någon kvart åt gången under den period den ska lysa. Det duger inte. Kanske har det med typ av last att göra, kvicksilverlampa. Kanske det blir för ljust av kvicksilverlampan. Kansken nåt annat. De spelar ingen roll. Det funkar inte som det ska. Dags att prova annat.
På förslag i annan tråd vill jag montera ett astrour i kombination med rörelsevakt. Det ska tända i skymning, släcka i gryning och dessutom vara släckt mellan 00-06 då rörelsevakten ska vara aktiv för de tillfällen man råkar komma hem sent.
Detta kommer att sitta utomhus och astrour verkar vara gjorda för placering på DIN-skena i central. Hur installerar man detta korrekt ute? I någon sorts låda antar jag, men vadå? I mitt fall passar under tak bra. Den lådan bör kanske också ha plats för en omkopplare mellan tre driftslägen {av, auto, på} där av = släckt, auto = funktion enl ovan och på = belysningen tänd oavsett vad astrour eller rörelsevakt säger.
- vilken låda passar?
- vilken omkopplare passar?
- passande ur?
- passande rörelsevakt?
Jag har två av Markslöjds "Nattvakten". Den beter sig som ovan. Allt för ca 500 - superbra och bra mycket billigare än ett astrour ... om det gick. Ett ur + rörelsevakt med tillbehör blir säkert minst 4-5 ggr dyrare bara i material. Kanske 10Den ena Nattvakten fungerar klanderfritt och har gjort det i flera år. Den andra är helt ny och har uppenbara problem att lösa sin uppgift. Den krånglande styr en kvicksilverlampa som tänds snällt, men släcker lite slumpmässigt någon kvart åt gången under den period den ska lysa. Det duger inte. Kanske har det med typ av last att göra, kvicksilverlampa. Kanske det blir för ljust av kvicksilverlampan. Kansken nåt annat. De spelar ingen roll. Det funkar inte som det ska. Dags att prova annat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du måste placera ljuskännaren så att den inte störs av ljuskällan.
Den är skyddad mot direktljus genom att sitta bakom ett hörn, under tak med en skärm framför och även en bit silvertejp över ljusinsläppet. Det hjälper inte.
Fast frågan handlade om något annat, nämligen de praktiska problemen kring installation av astrour med tillbehör.
Fast frågan handlade om något annat, nämligen de praktiska problemen kring installation av astrour med tillbehör.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur har du tänkt mata astrouret?
Sätt en lämplig kapsling, typ Eldon KV 6 moduler.
Theben astrour för DIN-skena:
http://www.elbutik.se/product.html/theben-selekta-astronomiska-tidur-2?category_id=1822
Garo omkopplare för DIN-skena, den med vred:
http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/omkopplare.html
Rörelsedetektor:
http://www.elbutik.se/product.html/iq-rorelsevakt-140-och-200?category_id=1885
Sätt en lämplig kapsling, typ Eldon KV 6 moduler.
Theben astrour för DIN-skena:
http://www.elbutik.se/product.html/theben-selekta-astronomiska-tidur-2?category_id=1822
Garo omkopplare för DIN-skena, den med vred:
http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/omkopplare.html
Rörelsedetektor:
http://www.elbutik.se/product.html/iq-rorelsevakt-140-och-200?category_id=1885
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
edvinf skrev:
Är du säker på att inte kvicksilverlampan är trasig, en del felfall brukar resultera i att de tänds och släcks sådär med en kvarts mellanrum.
Protte
Tackar! Jag tänkte koppla på ett utomhusuttag som redan finns i närheten därför att där finns jord. Uttaget förefaller modernt och sitter bakom JFB. Den belysning som finns original och styrs via en brytare innanför yterdörren saknar jord. Tydligen ansågs det inte nödvändigt 62 då detta fritidshus byggdes. Den ojordade kabel (ej FK) som dragits innifrån sitter som berg i sitt rör och jag river troligen ner väggen innan den ger sig och låter sig ersättas av en med jord.
> Är du säker på att inte kvicksilverlampan är trasig, en del felfall brukar resultera i att de tänds och släcks sådär med en kvarts mellanrum.
Nej, det är jag inte säker på. Intressant! Det vore såklart en mycket billigare och enklare lösning. Kan man kolla det på annat sätt än att byta lampa? Denna torde vara rätt gammal.
Nej, det är jag inte säker på. Intressant! Det vore såklart en mycket billigare och enklare lösning. Kan man kolla det på annat sätt än att byta lampa? Denna torde vara rätt gammal.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det vanligaste är att själva lampan lägger av, inte armaturen. Det sitter betydligt mer saker i lampan/ljuskällan än i armaturen som kan krångla så prova att byta lampan eller sätt en glödlampa parallellt bara för att se om spänning finns/inte finns till armaturen. Armaturen innehåller en lampsockel och en drossel/ballast/reaktor. Lampan innehåller lite värmespiraler och bimetallkontakter som slits.
Protte
Protte
Det sitter en vanlig glödlampsarmatur parallellt och den följer kvicksilverlampan. De styrs båda av nattvakten. Därför antog jag att problemet satt där och det måste det väl göra då... Jag glömde för ett ögonblick av den andra armaturen eftersom dess glödlampa är väck sedan ett par dagar och då är det bara kvicksilverlampan som kör, men båda har följt varandra.
En Kvicksilverlampa funkar inte särskilt bra ihop med en rörelsevakt.
Den tänder kanske första gången när den är kall, men måste sedan svalna för att kunna tändas igen, så det kan nog bli lite sporadiskt om det är kort tid mellan rörelserna
Nattvakten vet jag inte vad det är, men jag gissar att den bara innehåller en simpel timer, för att styra frånkopplingen under natten. Kan också vara så att den inte klarar reaktiv last(urladdningslampor) utan bara vanliga glödlampor. Som sagt bara en gissning med tanke på prislappen.
Att sätta astrouret ute går bra om du monterar den i en kappsling t.ex IP65.
Kolla bara så att uret klarar låga temperaturer.
Den tänder kanske första gången när den är kall, men måste sedan svalna för att kunna tändas igen, så det kan nog bli lite sporadiskt om det är kort tid mellan rörelserna
Nattvakten vet jag inte vad det är, men jag gissar att den bara innehåller en simpel timer, för att styra frånkopplingen under natten. Kan också vara så att den inte klarar reaktiv last(urladdningslampor) utan bara vanliga glödlampor. Som sagt bara en gissning med tanke på prislappen.
Att sätta astrouret ute går bra om du monterar den i en kappsling t.ex IP65.
Kolla bara så att uret klarar låga temperaturer.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Elektronik och kyla är ofta inte de bästa kombinationerna så kolla om uret klarar kylan i västernorrland. Uret går inte sönder men det fungerar inte om det blir för kallt.
Protte
Protte
OK, tackar. Ska kolla köldtålighet. Annars kanske man kan borra sig genom ytterväggen och sätta lådan inne. Det skulle gå i ett utrymme som inte är så kinkigt - toa. Då finns även alternativ matning. Markslöjds "Nattvakten" finns beskriven i 1:a inlägget.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Theben anger omgivningstemperatur -30°C - +55°C
Klicka här för att svara