Nu när det börjar bli kallt och stormar väntar funderar jag på att installera elverk så att jag kan få ström till huset genom tillförsel från ett elverk. Installationen gör givetvis en behörig elektriker, kommer väl hamna på omkring 10,000:- inkl moms. Men frågan är ifall ni kan ge tips på vettiga elverk, pris kontra storlek. Det ska givetvis klara av att driva pannan med cirkulation, frysar, lampor osv osv

Vad kör Ni med?

Har bara ett litet bensindrivet 4 kW enfasverk från Kvänums (www.kvanumsjarn.se) själv, men för ett större verk skulle jag absolut rekommendera ett som går på diesel.

Att åka till macken varannan timme och hämta 20 liter bensin åt gången är knappast hållbart i längden, varken praktiskt eller ekonomiskt (3000 kr / dygn :eek:). Bättre då att försöka ha ett fat med diesel hemma, förutsatt att detta går att ordna på ett säkert och godkänt sätt.

"mineraldiesel"(Frånråolja) kan man dessutom lagras länge, till skillnad från bensin som brukar becka ihop/självförstöras om man har det stående i ett elverk som används sällan.

Optimalt för självförsörjaren borde dock vara ett agg som går på gengas...Då är ottomotorn/bensinaren enklare att få att fungera än en diesel...men en tändkulevariant skulle säkert vara ok...

Idag med -20 ute och 170 kWh/dygn i elförbrukning skulle jag gärna ha ett eget kraftvärmeverk drivet av gengas(ved) inkopplat...

Gengaskamin? :)

Ingen njuter av 30 minusgrader lika mycket som en vedeldare :)

Jag har ett 5 kVA Honda elverk. Alltså ett proffselverk. Enda problemet är bensinen. Den är färskvara. Man måste regelbundet byta eller som jag ha soppan i 20 L dunk med snabbkoppling (som i lumpen). Då kan man omsätta bensinen i trädgårdstraktorn eller bilen.

Du skulle nog satsa på diesel med trefasuttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.