Hej skulle byta lite belysning hemma idag och då märkte jag när jag mätte efter jag slagit av brytaren till lampan att spännings provaren ger utslag på att de finns ström på nollan dock så låga värden att den inte indikerade nå volt med den lät så gött som den gör när de finns spänning?!!?!?!?! undrar därför vad just de kan bero på?

Kan du mäta med en "riktig" mätare? Dvs en som visar aktuell spänning. (Förmodar du har en sådan med 3 lysdioder eller dylikt)

Mät AC-spänning och även DC-spänning och se vad du får för utslag mellan nollan och ett element eller dylikt.

har en riktigt fin fluke T100 med 7 dioder 12-690v, har även en annan med en digital mätare som visar exakt spänning men den hittar jag inte så jag kan inte säga vad de är för spänning exakt som ligger på nollan men borde ju inte vara nå större.

Ström på nollan skriver du.. Men vad mäter du mellan? Nolla och jord, nolla och tändtråd?

ska ta och mäta lite mer och se vad jag får för utslag, men kan fenoment komma pga en stor värme fläkt som vi har i garaget som är kopplat på samma huvudsäkringar.

har du spänningsfall på ledningar så kan det givetvis bli en lägre spänning på nollan.

Skulle tro att det är spänningsprovaren och dess enpoliga spänningsindikeringsfunktion (tjocka delen) som är boven i detta drama. Jag har också haft T100 och T140 men övergivit dessa då man lätt blir fundersam då den piper fast man brutit, lätt överkänslig kanske, sen så klarar jag mig bra utan enpolig spänningsindikering, summerfunktionen är däremot händig.

Men mät ordentligt så du är säker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.