Jag vill minnas att jag läst om en bostadsrättsförening som skaffade ett enda elabonnemang (med stor huvudsäkring) för hela huset. Sedan sålde man elen vidare till de som bodde i huset, varvid alla debiterades av brf:en för sin respektive elförbrukning.

De boende kunde nu säga upp sina abonnemangsavtal med nätägaren, varvid den totala kostnaden minskade, eftersom ett abonnemang, med stor säkring, är billigare (i fråga om fast kostnad) än många små abonemang (med mindre säkring).

Men: Hur får man göra? Jag har hört något om att man inte får sälja el vidare, hur som helst, men å andra sidan, så brukar man ju kunna hyra ut en lokal, där elen ingår i hyran, utan att "elverket" har med detta att göra...

Så vad är sant?

Detta är möjligt och görs också, det handlar om att minska den totala elkostnaden för bostadsrättsföreningen inklusive dess medlemmar istället för den klassiska modellen då det är uppdelat.
Ta kontakt med elfirma så kan de kolla upp de praktiska bitarna till dig, tex om du kan köpa loss de befintliga mätarna från nätägare, hur serviceavtalet ska se ut och hur mätinsamlingen ska gå till osv..
Inom 1-3 år borde en sån satsning löna sig i de flesta fall vad jag hört.

Slugge skrev:
Detta är möjligt och görs också, det handlar om att minska den totala elkostnaden för bostadsrättsföreningen inklusive dess medlemmar istället för den klassiska modellen då det är uppdelat.
Ta kontakt med elfirma så kan de kolla upp de praktiska bitarna till dig, tex om du kan köpa loss de befintliga mätarna från nätägare, hur serviceavtalet ska se ut och hur mätinsamlingen ska gå till osv..
Inom 1-3 år borde en sån satsning löna sig i de flesta fall vad jag hört.
OK, är det sannolikt att nätägaren vill sälja elmätarna, med tanke på att denne förlorar ekonomiskt, motsvarande det som vi i huset vinner på detta?

Nätägaren gör även han en "vinst" när han bara behöver hantera en större kund i stället för flera små. Det har aldrig varit nått problem att köpa loss mätare tidigare men hur dom ställer sig nu med dom nya mätarna vet jag ej. Men det finns begagnade mätare för ca 300:- och fabriksnya för ca 1500:-

"Homesolutions" är ett bolag som sysslar med detta. Men ett varningens ord: Det är ganska besvärligt och mycket administration för Brf-erna som gjort detta, inte heller säkert att det blir billigare. Lägenhetsabonemangen är ganska billiga jämfört med tex villa-abonnemang (Just därför att de kan "konkurrensutsättas" på detta sätt kan man anta..).

Vilken elfirma som helst kan fixa det.

Sen gäller det ju att alla är överens om hur mycket man vill betala "jag ser bara på rapport..., du har hembränningsapparat..." Går att lösa med "egna" mätare men då ska ju nån hålla ordning på avläsning och debitering.

I min brf.förening (Hsb) har vi gjort detta. Det skall vara ett stämmobeslut på det så en extrastämma måste till. En elfirma, i detta fall Eltec, som ofta anlitas här uppe av Hsb, gjorde ombyggnaden. Den gjordes under natten. Vi behöll alla lägenhetsmätare. Dessa köptes av elbolaget, för 125:- st. Hsb sköter avläsning varje kvartal och fakturerar resp. lägenhet nästkommande kvartal. Debiteringen sker med faktisk kostnad, dvs pris/kWh, överföringsavg, energiskatt samt moms. Besparingen blir den fasta avgiften på 1000:-/år samt ett lägre elpris. Det är lättare att förhandla fram ett lägre pris vid större förbrukning. Iofs. ökar den fasta avgiften för föreningen i.o.m att man måste säkra upp samt en kostnad för avläsningen till Hsb. Slår man ut dessa kostnade på lägenheterna har man ändå sparat 900:-/år på den fasta avgiften. Skall man införa gemensamel bör av rättviseskäl varje lgh ha egen elmätare och betala sin egen förbrukning.

Rent formellt så ligger en sådan lösning troligen i gråzonen till det olagliga. Bara registrerade elbolag får sälja el. Däremot så är det ju en vanlig lösning framförallt i lägenheter från 60 och 70 talet att elen ingår i hyran/avgiften. Då tar man alltså inte ut betalning efter den faktiska förbrukningen utan alla får vara med och dela "lika" på den totala elkostnaden för huset. Sådana kollektiva lösningar vill man gå ifrån för att skapa ett incitament för folk att spara på elen.

Ja då är det i så fall flera HSB föreningar som är ute i gråzonen för även vår förening har på detta sätt. De gamla mekaniska mätarna används för ett debitera bostadsrättshavarna och föreningen har enbart ett abonnemang med en "modern" mätare.

Funkar kanonbra hos oss!

Jag vågar påstå att det inte är någon juridisk gråzon så länge:

- det finns en BRF eller en samfällighet som är abonnemangstecknare. (Däremot går det knappas om Kalle Kula står på abonnemanget och säljer till Kenta och Stoffe)
- att man debiterar ut den faktiska kostnaden och inte tar något vinstpåslag. En administrativ avgift kan säkert motiveras för den hantering som krävs.
- kostnadsfördelning med underlag i faktisk förbrukning genom undermätarare är med all sannolikhet en OK fördelningsnyckel.

Detta görs regelbundet av BRF:er, fastighetsbolag och i exempelvis mindre industriområden. Så att det skulle vara olagligt så länge man inte gör vinst på det har jag svårt att se.

Den tid är förbi när bara "elbolag" fick köpa och sälja elström, i dag finns det både små och stora som köper och säljer el och det är helt OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.