Sen kan man inte lita på att en mätare inte fungerar bara för att en display lägger av. Har stött på några som sände in mätvärde helt korrekt men displayen var död. Dock fungerade den optiska pulsugången på dessa mätare. Speciellt nu i vintertid när kylan kommer så är det dessutom vissa mätarfabrikat som programmerat att displayen skall stängas av när det blir för kallt just för att skydda displayen. Men i fallet ovan med två månader och inget blink så att säga så är det nog så att nätägaren inte fått någon kommunikation sedan den slutade att fungera.

Kan uppdatera med lite avslutande detaljer för den intresserade:

Mätaren utbytt idag.
Enligt teknikern så var den en i mängden av trasiga mätare.
Dock inget fel på sändardelen. Tydligen så har den under hela felperioden rapporterat samma mätarställning hela tiden, alltså varken felmeddelande eller utebliven signal.
Och, -Ja det är bra att som kund rapportera fel eftersom det alltså inte märks så lätt hos elbolaget.
Mvh

BobLewis skrev:
Kan uppdatera med lite avslutande detaljer för den intresserade:

Mätaren utbytt idag.
Enligt teknikern så var den en i mängden av trasiga mätare.
Dock inget fel på sändardelen. Tydligen så har den under hela felperioden rapporterat samma mätarställning hela tiden, alltså varken felmeddelande eller utebliven signal.
Och, -Ja det är bra att som kund rapportera fel eftersom det alltså inte märks så lätt hos elbolaget.
Mvh
Säkert jättebra att rapportera... men är det ens ansvar? ;)

ANDHOL skrev:
Sen kan man inte lita på att en mätare inte fungerar bara för att en display lägger av. Har stött på några som sände in mätvärde helt korrekt men displayen var död. Dock fungerade den optiska pulsugången på dessa mätare. Speciellt nu i vintertid när kylan kommer så är det dessutom vissa mätarfabrikat som programmerat att displayen skall stängas av när det blir för kallt just för att skydda displayen. Men i fallet ovan med två månader och inget blink så att säga så är det nog så att nätägaren inte fått någon kommunikation sedan den slutade att fungera.
Vad för displayer tar stryk av att vara igång i kylan?

Det jag vet är att LCD-displayer kan fungera riktigt uselt i extrem kyla/värme, men jag har inte hört att de ska ta stryk.

Jag har tidigare jobbat på ett ställe där stickprov ur producerad utrustning testades i en såndär kyla-värme-ugn/ac-mojäng, dels vid -25 och dels +55 om jag inte minns fel. LCD-displayerna brukade se ganska galna ut, typ mer eller mindre blanka vid kyla och svart "rinnande" vid värme, men när de fick tillbaka mer normala temperaturer så visade de rätt igen.

yxis skrev:
Vad för displayer tar stryk av att vara igång i kylan?

Det jag vet är att LCD-displayer kan fungera riktigt uselt i extrem kyla/värme, men jag har inte hört att de ska ta stryk.

Jag har tidigare jobbat på ett ställe där stickprov ur producerad utrustning testades i en såndär kyla-värme-ugn/ac-mojäng, dels vid -25 och dels +55 om jag inte minns fel. LCD-displayerna brukade se ganska galna ut, typ mer eller mindre blanka vid kyla och svart "rinnande" vid värme, men när de fick tillbaka mer normala temperaturer så visade de rätt igen.
Ett av de fabrikat vi monterat har en skyddsfunktion som ska stänga av displayen vid minus 20 grader, men det har förekommit att temperaturgivaren i vissa mätare haft en offset så displayen slocknat vid kanske nollgradigt eller motsvarande. Eftersom mätaren inte är certifierad för att visa temperatur ställs inga högre krav på denna givare eller kalibrering av densamma. Det är bara mätkretsen med tillhörande transformatorer som är certifierade. Kör du en LCD-display vid lägre temperaturer så kan den ta stryk.

Sedan behöver det inte vara temperaturen som orsakar att displayen stänger av sig, det kan ju lika gärna vara glappkontakt till displayen och övriga mätaren hade fungerat intakt. Dock brukar som sagt den optiska pulsutgången fungera i de fallen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.