Jag har stött på problem,
Våran brytare till tryckvakten/vattenpumpen slår ut.

När man slår på brytaren så hör man att något går igång men det är inte vattenpumpen iaf inte så att den startar. Kanske inte får matning på alla 3 faserna?

Efter att jag lyft på locket till tryckvakten så ser jag en kardelskada vilket jag tejpar om för att utesluta.

Men felet kvarstår och jag justerar lite på trycket till tryckvakten men det händer inget med den förrens jag knackar lite på den då fungerar den igen.

Tryckvakten och vattenpumpen är sen huset byggdes 73 och nu är min fråga kan det räcka att byta ut den skadade kabeln samt rengöra kontakterna för tryckvakten eller är det dags att skaffa ny tryckvakt?

Kan det vara tryckvakten som kortar så att brytaren utlöser?

Redigerat:
Tryckvakten/tryckströmbrytaren kortar INTE, den kopplar inte till alla 3 faserna det är nog det som är problemet. rengöra och att se till så alla blecken gör kontakt (kan vara brustna fjädrar som inte trycker till kontakterna) kan hjälpa eller bara byta tryckströmbrytaren.

Protte

Att den pumpen låter men inte snurrar varefter motorskyddet löser tyder helt klart på att en fas är borta.

Tackar för svaren.

Efter att jag knackande lite på den igår så har den fungerat som den skall.

Men jag skall jaga tag i sladd iaf så att det inte finns någon kardel skada som kan korta.

Eftersom det fungerar ett tag när du knackat på tryckvakten låter det som om den har gjort sitt, sätt dit en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.