13 529 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
EL problem i Arga Snickarn.
Sida 1 av 9
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Såg just senaste avsnittet av Arga Snickaren. Var mycket "roliga" elinstallationer där.
Spana in här: http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s02e10
Spana in här: http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s02e10
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jodå en del kreativa kopplingar, men man undrar hur de kunde knäcka servissäkringen och inte huvudsäkringen.
Protte
Protte
När jag ser de pellejönsarna i det programmett så får jag känslan att de "hemmapulare" som håller till på detta forum generellt sett är av mycket högre kvalitet än vad man ser på TV. Mycket av det som man ser där är ju direkt dödligt!! Många frågor som diskuteras här känns som bagateller om man jämför...
Till och med jag känner mig som ett proffs om man jämför med att ha levande 220 volts kablar hängande i luften från kopplngsdosor (jag använder BARA täcklock med skruv oavsett höjd), 400 V plintar liggandes på golvet, öppna vägguttag, strömförande badrum etc etc...
huiamej!
/Henrik
Till och med jag känner mig som ett proffs om man jämför med att ha levande 220 volts kablar hängande i luften från kopplngsdosor (jag använder BARA täcklock med skruv oavsett höjd), 400 V plintar liggandes på golvet, öppna vägguttag, strömförande badrum etc etc...
huiamej!
/Henrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man häpnar varje gång man ser det där programmet. Var och varannan har ju dödliga kopplingar hemma! Men det här avsnittet var nog det värsta hittils.
Nog för att man är hemmpulare det är väll en sak, men borde man inte vara lite mer noga över vad som är rätt och fel, det är jag med vad det gäller att dra el hemma jag har dragit all el hemma när det vart renoveringar på G kök, badrum, badkar jordat hela huset mm.
Har gått 3 årig installations elektriker på gymnasiet men har inte jobbat som elektriker, jag är väldigt noga med att ta reda på vad som gäller och frågar 2 ggr för mycket för att vara stensäker när man ska göra något, det var ju 10 år sedan man gick i skolan.
Det jag inte förstår är att om man ska göra saker själv att man inte tar reda på hur man ska göra det så att det finns en rimlig chans att det blir rätt.
Kan bara inte fatta det
MVH Texastaz
Har gått 3 årig installations elektriker på gymnasiet men har inte jobbat som elektriker, jag är väldigt noga med att ta reda på vad som gäller och frågar 2 ggr för mycket för att vara stensäker när man ska göra något, det var ju 10 år sedan man gick i skolan.
Det jag inte förstår är att om man ska göra saker själv att man inte tar reda på hur man ska göra det så att det finns en rimlig chans att det blir rätt.
Kan bara inte fatta det
MVH Texastaz
Detta avsnitt måste vara värst hittills.
Tyvärr, säger jag nu utan att anspela nått på nått sätt rasistiskt, så verkar det som män som kommer från andra länder och kulturer har en annan syn på elsäkerhet än oss nordbor. Nog för att det har vart skrämmande kopplingar och lösningar i tidigare avsnitt men detta tar priset, och gubben kunde inte ens tala om vem som gjort det, inte ens den sk. firmans namn kunde dom. Detta talar ju bara för att det verkligen är de själva som har gjort det.
Jag har sett detta själv flera gånger också, där en utlänsk man vart och kopplat, att det oftast är snäppet värre än svenskt hemmapul. Oftast avsaknad av lock på dosor om det ens är dosor, nästan alltid bara en plint på väggen eller som i detta fall tvinnade EK ledare med nått varv tejp och skyddsjord överbliven. Men nu får ni inte tro att jag drar alla över en kam, nej nej tvärs om; Jag har mött många duktiga elektriker som kommer från andra länder också, som gärna är villiga att lära sig våra regler och mer än gärna gör allt rätt här uppe också.
I detta fallet med gubben i programmet så måste det ha gått iväg en anmälan till elsäkerhetsverket, det är jag säker på.
Sen om det händer nått mer efter det, det är väl en helt annan sak...
Tyvärr, säger jag nu utan att anspela nått på nått sätt rasistiskt, så verkar det som män som kommer från andra länder och kulturer har en annan syn på elsäkerhet än oss nordbor. Nog för att det har vart skrämmande kopplingar och lösningar i tidigare avsnitt men detta tar priset, och gubben kunde inte ens tala om vem som gjort det, inte ens den sk. firmans namn kunde dom. Detta talar ju bara för att det verkligen är de själva som har gjort det.
Jag har sett detta själv flera gånger också, där en utlänsk man vart och kopplat, att det oftast är snäppet värre än svenskt hemmapul. Oftast avsaknad av lock på dosor om det ens är dosor, nästan alltid bara en plint på väggen eller som i detta fall tvinnade EK ledare med nått varv tejp och skyddsjord överbliven. Men nu får ni inte tro att jag drar alla över en kam, nej nej tvärs om; Jag har mött många duktiga elektriker som kommer från andra länder också, som gärna är villiga att lära sig våra regler och mer än gärna gör allt rätt här uppe också.
I detta fallet med gubben i programmet så måste det ha gått iväg en anmälan till elsäkerhetsverket, det är jag säker på.
Sen om det händer nått mer efter det, det är väl en helt annan sak...
Tja, det är bara att inse att Sverige ligger väldigt långt fram när det gäller vissa saker, tex elsäkerhet och trafiksäkerhet. Vi kan inte vänta oss att någon som är uppväxt med andra nivåer på säkerheten ska se det på samma sätt.
Å andra sidan, svenskarna har inte vaksamheten mot elfel på samma sätt, så en svensk skulle tex mycket väl luta sig mot kopplingen ovan utan att reflektera över att den kunde vara farlig, eftersom man är så van vid att allt man kan röra är harmlöst.
Det är inte konstigare än att folk som inte är vana vid kyla inte vet hur man ska klä sig, eller att vi svenskar tenderar att sola tills vi ser ut som skinheads, fast tvärtom (inget skinn på huvudet) när vi är på semester.
Jag har själv varit inblandad i trafiksäkerhetsarbete i andra länder, och ofta handlar det bara om att man i första hand tänker på att det ska funka, och när det funkar så är man nöjd. När man väl fått dem att tänka i trafiksäkerhetbanor så börjar de ganska snabbt se problemen, och se att trafikolyckor är något som man kan göra något åt och faktiskt rädda liv, att de inte är en okontrollerbar och oundviklig naturkraft. Allt handlar om hur man är van att tänka på problemen, och det går att ändra. Jag misstänker att detsamma gäller el. Man kopplar tills det funkar, och då är det bra nog. Att man råkade kasta om skyddsjorden och nollan spelar inte så stor roll, det funkar ju. Tills någon vänder stickproppen...
Å andra sidan, svenskarna har inte vaksamheten mot elfel på samma sätt, så en svensk skulle tex mycket väl luta sig mot kopplingen ovan utan att reflektera över att den kunde vara farlig, eftersom man är så van vid att allt man kan röra är harmlöst.
Det är inte konstigare än att folk som inte är vana vid kyla inte vet hur man ska klä sig, eller att vi svenskar tenderar att sola tills vi ser ut som skinheads, fast tvärtom (inget skinn på huvudet) när vi är på semester.
Jag har själv varit inblandad i trafiksäkerhetsarbete i andra länder, och ofta handlar det bara om att man i första hand tänker på att det ska funka, och när det funkar så är man nöjd. När man väl fått dem att tänka i trafiksäkerhetbanor så börjar de ganska snabbt se problemen, och se att trafikolyckor är något som man kan göra något åt och faktiskt rädda liv, att de inte är en okontrollerbar och oundviklig naturkraft. Allt handlar om hur man är van att tänka på problemen, och det går att ändra. Jag misstänker att detsamma gäller el. Man kopplar tills det funkar, och då är det bra nog. Att man råkade kasta om skyddsjorden och nollan spelar inte så stor roll, det funkar ju. Tills någon vänder stickproppen...
Håller med dig Troberg, här förutsätter man ofta att allt ska funka som det ska medan i vissa länder förutsätter man att inget ska funka och därför blir mer på sin vakt. Men jag tror ändå vi ligger lågt med elskador på grund av hårda regler och tvåfelsprincipen jämfört med många andra länder.
Äsch, det där är inte specifikt för män och man behöver inte åka så långt från Sverige. En f.d. jobbarkompis hade tidigare jobbat som elektriker och mer eller mindre blivit påtvingad att montera ett vägguttag i badrummet före jordfelsbrytarnas tid för att den italienska kvinnan som använde badrummet inte kunde förstå varför man i Sverige inte hade uttag för hårtork i badrummet, det är ju där man är när håret behöver torkas.DjAlbert skrev:
Man ska väl också tänka på säkerhet/risker i allmänhet. I en hel del länder med elsäkerhet i stil med den i tråden visade bilden så är nog risken ändå större att råka ut för nåt annat dödligt än att dö av en elolycka. Det är ju en klen tröst att ha jordfelsbrytare om man svälter ihjäl typ...
Edit: men förbaskade kanal5play, är det för mycket begärt att det går att visa programmet i 720x576 pixels så att det passar fullskärm på datorns tv-läge? Så undrar mediaaktörerna varför folk piratkopierar "gratis-tv-program"
Redigerat:
En Irakier löper nog minst tusen ggr större risk att dö i ett bombdåd än av elchock.DjAlbert skrev:
En Palestinier av en Israelisk kula eller artilleri.
En Portugis i bilolycka.
En amerikan av en annan amerikans handeldvapen.
En Burmes av en tyfon.
Jag vet inte riktigt vad jag försöker bevisa ...
Var glad att du kan se programmetyxis skrev:
Jag sitter med mobilt bredband och får en download för tillfället på ca 45-55KB/sek från kanal 5... Vilket är för lågt för att kunna se programmet.
Jag kan se 1-2minuter, sen pausa ett tag, se 1-2 minuter o.s.v. Det jobbiga är ju att det inte går att pausa och vänta tills den buffrat allt, som på t.ex. youtube.
Tack för det Kanal 5...