H.markstrom skrev:
Jag har kopplat med 1.5kvmm fk men det hjälper ju bara mot brandrisken.
Hjälper inte så bra, snarare tvärt om då FK inte är gjord att koppla downlights med. Vet inte vad produktbladet för just din dl säger, men man bör använda något mer värmebeständigt, t.ex. PLS90, TP90 eller RHH.

Angående trafona så är det bästa att byta ut dom ... Det finns idag elektroniska som klarar 20m eller vad det nu är. Eller köra med traditionella järnkärne trafos. Blir lite varmare men dom går inte sönder lika ofta som elektroniska ( vet sådana som har suttit i 25-30 år, hur många elektroniska klarar det??) Dom är dock dubbelt så dyra... och lite större :-) Förstår inte varför elektroniska är så populära...

Kör rhh om du har dragit rör, pls är minst dubbelt så dyr...

Tack för alla råd. Får försöka hitta bättre trafos. En fråga bara, uppstår inte problemet med radiostörningar osv om man använder järnkärne-trafo? Annars har jag ju det problemet iaf.

Järnkärnetransformator är 50Hz sinus in och 50Hz sinus ut och det stör inte.

Protte

Det låter bra. Då går jag över till järnkärnetrafo istället. Nåt speciellt fabrikat och modell till min installation på 240w totalt som rekommenderas?

Du bör också se över ledningsarean, eller dela upp på fler dragningar. Även med 1,5 kvmm så tror jag att du får ett för högt spänningsfall som dessutom är olika för de olika armaturerna, det kan ev. synas att de lyser olika.

Jag har sett i ett dokument att 3% spänningsänkning ger 10% ljusbortfall, om jag minns rätt.

Tänk på att järnkärne trafon inte går att dimmra med en vanlig dimmer. Man måste köpa en special och dom är inte billiga.

Vilken ledar-area ska jag ha då? Behöver jag gå upp mer än till 2.5kvmm? Och vad pratar vi för pengar i dimmern till järnkärne-trafon?

Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.