Lyser rött (dioden på kretskortet) och displayen har gått från att blinka till att inte göra något. Enligt elräkningen så började detta fr.o.m. mitten på oktober och under november har förbrukningen varit 0 kWh.....

I min enkla världsuppfattning så har nuförtiden nätägaren och ev. även elhandelbolaget sådan uppsikt över de digitala mätarna och deras rapportering, så: Att de uppmärksammar och åtgärdar mätarfel?!

Jag kan gärna slå en pling men påverkas jag av detta egentligen? Retroaktiv betalning är väl att vänta?!
/Christer

Vad står det i avtalet? Är du tvungen enligt detta att anmäla fel på utrustningen? om inte så ring inte, spara den ungefärliga summan pengar varje månad istället ifall det kommer retroaktivt... :)

Fast betala lär du säkert få göra nångång...

Du bör nog ringa. De hittar säkert annars någon paragraf om att du gjort dig skyldig till något baserat på att du bör förstått att något blivit fel när fakturan låg på 0kWh.
Jag gissar att de låter dig betala efter någon schablon eller så är de snälla och låter det kvitta. Det där sista tror jag inte på - det är ju elbolag vi pratar om. :)

Slå av strömmen före mätaren, vänta en stund, slå på den igen.

Då brukar den komma igång.

Ingen risk att du kommer att slippa undan att betala.. Du får en klumpsumma senare istället (om de inte går >3år innan de upptäcker felet)

jag skulle inte ringt, men som tidigare sagts, lagt undan pengarna ändå!
det är inte din utrustning som krånglar, alltså inte ditt ansvar!

Vad du än gör, så läs avtalet först. Hittar du inga skyldigheter från din sida om utrustningen gått sönder så spara pengarna.

Är det verkligen meningen att jag som kund skall hålla koll på elverkens utrustning? Det måste väl ändå ligga på deras ansvar. I dessa datatider borde det åtminstone finnas ett larm när en förbrukning s.a.s upphör eller avviker stort. I övrigt instämmer jag med att det är bäst att lägga undan pengar för det man normalt har förbrukat. Att slippa debiteras för elen kan man glömma. Nog skall de ha sina slantar, helst lite mer.

Redigerat:
I avtalet står inget om att jag som kund har några skyldigheter att övervaka mätaren....

citat ur elhandelbolagets avtal (Fortum):
"Fungerar inte mätanordningen [...] uppskattar elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och elhandelsföretaget den mängd el som överförts. [...] uppskattad förbrukning ska fastställas med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning."

Inget konstigt med ovanstående.

citat från maildialog med nätägaren idag:
"Har pratat med vår tekniker, och han säger att den mätaren är på gång att bytas ut."

Så de har alltså uppmärksammat felet, dock inte med världens snabbaste reaktionsförmåga (ca 2 månader).
För min del finns det nog inget att bekymmra sig över.

BobLewis skrev:
I avtalet står inget om att jag som kund har några skyldigheter att övervaka mätaren....

citat ur elhandelbolagets avtal (Fortum):
"Fungerar inte mätanordningen [...] uppskattar elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och elhandelsföretaget den mängd el som överförts. [...] uppskattad förbrukning ska fastställas med ledning av konsumentens tidigare kända förbrukning."

Inget konstigt med ovanstående.

citat från maildialog med nätägaren idag:
"Har pratat med vår tekniker, och han säger att den mätaren är på gång att bytas ut."

Så de har alltså uppmärksammat felet, dock inte med världens snabbaste reaktionsförmåga (ca 2 månader).
För min del finns det nog inget att bekymmra sig över.
Nej du har knappast något att bekymra dig om! Men om räkningen plötsligt blir billigare, handla inte upp alla pengar på vin, kvinnor och sång, utan följ gadu^ s råd att spara undan den slanten på ett konto.. Inte roligt att få en fet klumpsumma om ett halvår! ;)

slösa som fan nu medan mätaren är trasig, annars är det risk att du får betala för mer än du gjort åt, men om du drar på förbrukningen nu så kommer du tjäna lite på det då dom antagligen går på förra månadens förbrukning.

Hej där ....Du får ringa in och felanmäla detta till ditt energibolag, så kommer dom och byter ut mätaren, Eller så avvaktar du så kommer du få brev hem om att din mätare inte funkar och så måste du svara på det brevet....Men tycker ändå du skall felanmäla detta....Så funkar det när jag e ute och byter mätare för mitt bolag ;) ps mätaren kan funka ändå....

deejay_mix skrev:
Hej där ....Du får ringa in och felanmäla detta till ditt energibolag, så kommer dom och byter ut mätaren, Eller så avvaktar du så kommer du få brev hem om att din mätare inte funkar och så måste du svara på det brevet....Men tycker ändå du skall felanmäla detta....Så funkar det när jag e ute och byter mätare för mitt bolag ;) ps mätaren kan funka ändå....
Ps mätaren skickar signaler till en koncentrator (Mätvärdesinsamlingsutrustning) Som berättar att något är fel på din mätare ....Bolaget skickar ut en montör för att kolla upp det ;)

Måste det stå i avtalet att man ska vara en ärlig människa? För en del handlar tydligen allt om att vinna så många kronor och ören som möjligt.

deejay_mix skrev:
I mitt tidigare inlägg nämndes "maildialog" med nätägaren igår, felet ÄR m.a.o. anmält.
Och som tidigare sagt, felet var redan uppmärksammat.

Jag tog tag i detta så fort jag fick elräkningen och där upptäckte den låga förbrukningen. Hade tidigare sett att det inte gick läsa av mätaren men trodde att det var ett "tillfälligt fel på displayen"....
Ser ingen större mening med att "passa på" och låta alla spisplattorna stå på dygnet runt.... :)

Redigerat:
Det finns en speciell lag (heter ngt. i stil med "mätlagen") som reglerar sådan här situationer. Där specificeras hur mycket felvisning som är tillåtet utan att ekonomisk kompensation skall utgå, även beräkningsmodeller för hur man skall beräkna ersättningen om felet är större än det tillåtna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.