Har lagt 10 st 12V spotlights på 20W (max 35W) på samma slinga från en trafo på 220W. Har dragit 2G1,5 kabel, ca 1 m mellan varje spotlight.
Får tyvärr stor skillnad på ljusstyrkan mellan första och sista spotlighten...

Vad är problemet?!
Behöver jag två trafo, en trafo med högre W eller grövre kabel, 2G2,5?

Redigerat:
:eek:

Antar att du menar att det är 12V spottar på 20W?
Eller varför har du en transformator på 230V spottar?

Om det nu är så att det är 12V spottar så belastar du den stackars 1,5 kvadrataren med drygt 16,6A. Jag skulle rekommendera 4kvadrat och att du helst hade kollat upp lite bättre innan hemmapul vad som är ok (är amatör själv men kollar upp så man inte riskerar brandfara som det är i det här fallet)
Sen brukar ju max kabellängd från trafo vara 2 meter.

Är det inte 12V så bortse från hela meddelandet.

Jag menar 12 V.

Om försäljaren i fackhandeln säger att det ska räcka med 1,5 kvadrat så går jag på det!
Har pratat med en elektriker idag som säger att det bör räcka med att gå upp till 2,5 kvadrat, men kanske ska gå upp till 4 som du rekommenderar?

Redigerat:
Kan du inte dela upp "slingan" på 2 matningar från trafon? Då räcker det ju med 1,5 kvadratare

Du får kanske byta till en transformator som tar 20 m ledningslängd och byt till 2,5mm2 så ska det nog lysa som det ska..

Jag har också haft problem med spänningsfall. I mitt fall löste jag det med 10 mm2kabel på dom längsta avstånden och förlängde dom kortaste kablarna. Det blir billigare att köpa fler trafos än en som klarar typ 20 meter. Det funkar inte i praktiken.

Pratat med en polare som är elektriker. Får dela upp det på två trafos och lägga fem spot på varje, och öka upp till 2,5 mm2-kabel. Då ska det lösa sig och det ska inte vara någon brandfara.
Bara att göra om och göra rätt!!!

Men återigen, såvida du inte köpt en traf som är tillverkad för att klara mer än 2m ledning så är det 2 meter som gäller. Det hjälper inte att gå upp i ledningsarea. Du riskerar ialla fall att störa ut elektronik hos dig och dina grannar, kanske en pacemaker hos någon råkar passera förbi. Och din trafo kör du i så fall utanför tillverkarens restriktioner, den kan gå sönder eller börja brinna (visserligen mycket osannolikt).

I din ursprungliga koppling så hade du dels en ganska akut brandfara iom. att du överbelastade kabeln, dels dålig ljustyrka pga. spänningsfall i dne överbelastade kabeln, dels (troligen) längre ledningar än vad trafon är specad för.

Om du hade gått upp till 2,5 kvmm så hade den akuta brandfaran försvunnit, men du hade fortfarnade haft för högt spänningsfall för att få bra ljus.

Och du har fortfarande problemet med radiostörningar som dina för långa ledningar skapar.

hempularen skrev:
I din ursprungliga koppling så hade du dels en ganska akut brandfara iom. att du överbelastade kabeln, dels dålig ljustyrka pga. spänningsfall i dne överbelastade kabeln, dels (troligen) längre ledningar än vad trafon är specad för.

Om du hade gått upp till 2,5 kvmm så hade den akuta brandfaran försvunnit, men du hade fortfarnade haft för högt spänningsfall för att få bra ljus.

Och du har fortfarande problemet med radiostörningar som dina för långa ledningar skapar.
Ok, men trafon är tillverkad för mer än 2 m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.