Hej!

Ska snart dra igång en stor renovering i min lgh. Köket ska flyttas till ett annat rum. Har rivit ut det gamla köket och där funnit en kontakt bakom spisen där det står 230V.

Ska köra med inbyggnadsugn och häll. Har tänkt mig en rostfri bänkskiva och måste därför bestämma mig exakt för vilken häll jag ska ha. Har spanat in ett alternativ på ikea, en 220-240v glaskeramikvariant HGC4T.

Kan detta på något sätt gå fel? Att min elektriker sedan säger att det inte går? Eller har jag uppfattat det rätt att det bara går åt skogen när man försöker köpa en 400v häll till en 230v installation.

Med framdragen nolla så finns det 3 x 230 V så en häll för 230 V fungerar. En 400V spis är ingen höjdare om man bara har enfas (vanligt i lägenheter).

Protte

Men vet du om det är enfas eller tre fas? Det är ganska väsentligt att veta vid spisval.

Nä, just om det är enfas eller trefas har jag inte koll på. Men spelar detta någon roll för mitt val av inbyggnadshäll (inte ugn)? Med 230V ska det väl inte spela någon roll.

Har du idag en spis med 3-fas med nolla och skyddsjord kan du koppla in en häll som kräver:
3 faser (400V)
2 faser (400V)
2 faser + nolla (230V)
1 fas + nolla (230V)

Har du idag en spis som är 220v kan den vara kopplad med 1 eller 2 faser (och givetvis nolla och skyddsjord).

De flesta normalhällar brukar kopplas in med 2 faser, nolla och skyddsjord. De brukar också kräva säkringar på 16 A (2 stycken).

Det finns också en risk att han har 3 faser och skyddsjord men ingen nolla.
I så fall kan endast 3-fasspis inkopplas såvida man inte kan dra in nolla i röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.