Rikard Ågren skrev:
Elsäkerhetsverket hade nog inte riktigt tänkt färdigt där heller. När vi var på kurs om de nya föreskrifterna så berättade vår kursledare (som jobbat på verket många år) att han tagit upp just problematiken kring vattenradiatorer i isolerad miljö med mannen som författade föreskrifterna då (det var ett 10-tal år sedan) Svaret han fick, enligt honom: Elementen är ju oftast målade.

Sen blev det ingen mer diskussion.

:)
Låter som samma kursledare jag hade, har för mig han hette Jens och var från Ö-vik. Han var riktigt bra

Jag tycker att tiden är kommen att skrota eller bygga om alla apparater och armaturer med den gamla ojordade stickproppen. Många moderna apparater som TV och dator kräver jord (eller är olämpliga utan jord) och det är ingen bra lösning att de kan sättas in i ojordade uttag (vilket de mycket väl kan göras). Givet detta bör man göra följande:

Se till att det finns jordade uttag där apparater som lämpligen ska jordas kan förekomma. Se till att det utvecklas en billig variant av grenkontakten med ojordad jordad kontakt mot uttaget och två eller fler eurouttag i grenen som har hullingar så att de inte kan tas ur när de väl har stoppats in.
Tillåt att ett rum har en blandning av jordade och "pluggade" ojordade uttag. En elektriker som monterar ett jordat uttag måste då plugga övriga uttag i rummet med grenkontakter försedd med hullingar.

Det finns ingen annan bra lösning.

Lamputtag kräver vidare fundering.

Pen

Redigerat:
En myyyyyycket bättre lösning är väl att dra i jord och sätta jordade uttag.

Är det verkligen fler saker som behöver jord nuförtiden? TV, brödrost, skrivare, stationär dator.

elmont skrev:
En myyyyyycket bättre lösning är väl att dra i jord och sätta jordade uttag.
Ja, rent tekniskt är detta förstås den bästa lösningen - absolut. Men jag tror inte att konsumenten (vi) är beredd att betala detta och det är inte försvarbart att lagstifta in det heller (av samma skäl).

En mellanvariant är förstås att byta ojordade uttag mot euro-uttag, men inte heller detta tror jag att vi är beredda att betala.

Pen

Eller så kan man sätta press på tillverkarna att göra "apparater" som är anpassade till existerande system. Tycker rent generellt inte om lösningar som gör saker mer "komplicerade" och genom att tillföra ännu en variant ökar "allmänhetens" villrådighet.

Nu börjar tråden glida ifrån ämnet med jordning eller inte av gruppcentral. Annat än elapparater kan vara jordade i centralers omgivning!

Rikard Ågren skrev:
Svaret han fick, enligt honom: Elementen är ju oftast målade.

Sen blev det ingen mer diskussion.
Jösses.. NÄR blev målarfärg godkänd isolering??

Varför kan dom inte erkänna att dom inte har tänkt igenom det här??

Det var på den tiden man inte gärna ifrågasatte överhögheten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.