3 360 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ny köpt hus och en felaktig el installation
Hej jag och min sambo har köpt hus, nu när vi har börjat riva ner tapeter har vi hittat eldosor utan täcklock bakom tapeten som sladdarna ligger i och det är spänning på dom, och i en av dessa så hade dom inte satt någon ubåt på utan tejpat med vanlig tejp.
sen i ett annat rum så finns det jordade uttag som ägarna innan har satt upp men det finns ingen jord på dessa uttag är det lagligt att göra detta?
Vart ska man vända sig och är detta ett dålt fel? vi har ingen anning om det finns fler dosor som dom har gömt bakom tapeten och om det finns fler sladdar som är tjepade med tjep.
tack för svar.
sen i ett annat rum så finns det jordade uttag som ägarna innan har satt upp men det finns ingen jord på dessa uttag är det lagligt att göra detta?
Vart ska man vända sig och är detta ett dålt fel? vi har ingen anning om det finns fler dosor som dom har gömt bakom tapeten och om det finns fler sladdar som är tjepade med tjep.
tack för svar.
El går nästan aldrig att få till ett dolt fel.
Dolda fel måste man göra förstörande provning för att upptäcka.
Att de jordade uttagen var ojordade hade man sett om man lyft på kåpan, icke förstörande prov - ej dolt fel.
Det är bara att bita i det sura äpplet och själv stå för fiolerna.
Dolda fel måste man göra förstörande provning för att upptäcka.
Att de jordade uttagen var ojordade hade man sett om man lyft på kåpan, icke förstörande prov - ej dolt fel.
Det är bara att bita i det sura äpplet och själv stå för fiolerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Att det finbs dosor bakom tapeter är ju fel, men ganska vanligt. Dvs dety får man vänta sig efter ett husköp, inget dotl fel. Det där med att de är tejpade med eltejp låter inte bra. Men om det är gamla kopplingar så gjorde man så förr. Då lödde man ihop ledningarna och isolerade sedan med eltejp (eller vulk tejp snarare). Detta ser man i kopplingar från 30 - 50 talet. Jag hare sett i vårt hus i fjällen (från 55) att där är det sådana kopplingar. I mina föräldrars sommarstuga byggd 1961 finns det "moderna" ledningar med Torix klämmor.
Om ledningarna bara är ihoptvinnade och sedan isolerade med eltejp så är det farligt, det kan börja brinna.
Väggutag med falsk jord är förbjudet. Och skulle ev. kanske, kanske kunna gå som dolt fel. Men det är knappast lönt att bråka om en sådan bagatell som dolt fel.
En process om dolda fel kostar dig typiskt 30 - 100 000 i självrisk på din rättskyddsförsäkring och tar 1 - 5 år innan det är avgjort (kan ta ännu längre tid om det överklagas). Sannolikheten att vinna är låg.
Det du givetvis kan göra är att skaffa dig fackmannautlåtande om att det är fel, och ställ ett krav mot säljaren, säljaren är lika lite intresserad av att riskera en process, får du ut halva kostnaden skall du se det som jackpot, 10 % så skall du vara nöjd.
Om ledningarna bara är ihoptvinnade och sedan isolerade med eltejp så är det farligt, det kan börja brinna.
Väggutag med falsk jord är förbjudet. Och skulle ev. kanske, kanske kunna gå som dolt fel. Men det är knappast lönt att bråka om en sådan bagatell som dolt fel.
En process om dolda fel kostar dig typiskt 30 - 100 000 i självrisk på din rättskyddsförsäkring och tar 1 - 5 år innan det är avgjort (kan ta ännu längre tid om det överklagas). Sannolikheten att vinna är låg.
Det du givetvis kan göra är att skaffa dig fackmannautlåtande om att det är fel, och ställ ett krav mot säljaren, säljaren är lika lite intresserad av att riskera en process, får du ut halva kostnaden skall du se det som jackpot, 10 % så skall du vara nöjd.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
jag tackar för era svar o det var nästan s jag tänkt nig att det skulle vara. tejpen som dom ha använt är maskerings tejp 
ska ta hit en elktriker som får göra en el besiktning o det finns fler gömda dosor o fel.
mvh marcus
ska ta hit en elktriker som får göra en el besiktning o det finns fler gömda dosor o fel.
mvh marcus
Joo i och för sig, men en enkel villa, hur lång tid tar det att gå igenom och fixa den. 1-2 dagar för två man, i princip ingen materialkostnad annat än lite kablar. Landar på 10-20 ksek.Rrrrr skrev:
Vad kostar en elbesiktning? 2-4ksek?
Mycket grova siffror kan bli mer, kan också bli mindre.
Det är alltid lätt att vara efterklok, men att skippa elbesiktningen är nog en rimlig risk man kan ta vid husköpet. Men det är surt när utgiften kommer.
Men det ska vara ett medvetet val att man struntar i elbesiktningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden