3 068 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Eldrivna markiser
Planerar för eldrivna markiser.
Läget är följande: Har bytt husets alla fönster men invändiga smygar är
ännu inte monterade. Eftersom elutag finns vid varje fönster funderar
jag på att fräsa in ett elrör till dosan och leda elröret vidare i
drevutrymmet mellan karm och vägg upp till överkant fönster. Väl där
svänga ut genom att borra hål i utvändig plåtsmyg (tegelfasad) och på så
sätt få elen till utsidan. Min fråga är hur övergången inne/ute skall
ske. Skall jag placera en kopplingsdosa på utsida fönster, och finns det
i så fall små och diskreta sådana? Eller finns det bättre alternativ?
Läget är följande: Har bytt husets alla fönster men invändiga smygar är
ännu inte monterade. Eftersom elutag finns vid varje fönster funderar
jag på att fräsa in ett elrör till dosan och leda elröret vidare i
drevutrymmet mellan karm och vägg upp till överkant fönster. Väl där
svänga ut genom att borra hål i utvändig plåtsmyg (tegelfasad) och på så
sätt få elen till utsidan. Min fråga är hur övergången inne/ute skall
ske. Skall jag placera en kopplingsdosa på utsida fönster, och finns det
i så fall små och diskreta sådana? Eller finns det bättre alternativ?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Går det inte att gå direkt in i markisen? Annars skulle jag göra ett rörutlopp och gå ut med kabel
Har du tänkt på hur du ska köra markiserna upp/ner? Du behöver ju ha en knapp någonstans på vägen 
Om det inte är fjärrstyrt eller så förstås
Jag skulle också släppt ut ett rör utomhus, sedan kletar man i mjukfog när kabeln är i.
Om det inte är fjärrstyrt eller så förstås
Jag skulle också släppt ut ett rör utomhus, sedan kletar man i mjukfog när kabeln är i.
Precis så, har tänkt mig den trådlösa varianten som kan styras med automatik mha givare för sol och vind. Från markisen kommer en gummikabel. Jag trodde dock inte att det var korrekt att dra ner den via ett elrör ner till dosan. Då blir det inte så krångligt.
En korrekt installation torde innebära en allpolig och låsbar brytare (arbetsbrytare) i anslutning till markisen för att den skall gå att avställa på ett säkert och kontrollerat sätt vid arbete på markisen
En brytare med dragavlastning blir även en bra övergång mellan gummikabeln och den fasta installationen.
En brytare med dragavlastning blir även en bra övergång mellan gummikabeln och den fasta installationen.
Jaha kommer den med gummikabel.
Då hade jag dragit upp ett rör från ditt vägguttag och dragit i kabel. Sedan på utsidan sätter man brytare med dragavlastning rätt på röret där kabeln i röret och gummikabeln kopplas ihop.
Då hade jag dragit upp ett rör från ditt vägguttag och dragit i kabel. Sedan på utsidan sätter man brytare med dragavlastning rätt på röret där kabeln i röret och gummikabeln kopplas ihop.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Sitter brytaren bredvid markisen så bör det räcka med en sån här
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=215380&category_id=703
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=215380&category_id=703
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men det bästa hade ju varit om man kunde ordna en gemensam brytare för samtliga markiser. En sån där vid varje fönster blir knappast särkilt snyggt, om det inte går att gömma den på ett bra sätt.
Tack för synpunkterna. Det är just utseendet som gör mig lite skeptisk. Förstår dock att det är bra med en brytare. Skulle vara intressant att höra hur lösningen ser ut hos er som har motordrivna markiser.
Klicka här för att svara