Vad gäller runt en diazedcentral i ett äldre hus med ojordade vägguttag.

Här på forumet, så kan man läsa dels om att om vägguttagen är ojordade, så ska ingenting i rummet vara jordat. Dels, så lärs det ut att en gruppcentral med plåthölje ALLTID ska vara jordad.

Själv besökte jag nyligen en lägenhet, där en diazedcentral (med plåthölje) är monterad i hallen. Ett par meter därifrån, så sitter det ett ojordat vägguttag.

Vad gäller här???

Intressant fråga. Har aldrig tänkt på det

använt sunt förnuft, jorda det som går!
ju mer jordat desto mindre som kan bli spänningsförande, så resonerar jag och jag kopplar alltid in jordtråden på elradiatorer även i ett ojordat rum.

• Wow
Janfossi
  • Laddar…
electrocuted skrev:
använt sunt förnuft, jorda det som går!
ju mer jordat desto mindre som kan bli spänningsförande, så resonerar jag och jag kopplar alltid in jordtråden på elradiatorer även i ett ojordat rum.
Men då försvinner isolationsskyddet, det är ju därför regeln om att inte blanda jordat och jordat.

Att ha jordade element i ett ojordat rum känns inte rätt, att strunta i att ansluta jorden känns inte heller rätt. Att kräva att uttagen ska jordas verkar inte vettigt.
En obehaglig balansgång. Det är skönt att jag inte behöver fatta dessa beslut.

Finns det inte dubbelisolerade element?

• Gilla
Janfossi och 1 till
  • Laddar…
Kollade mina 40 år gamla diazedcentraler och där sitter 10 kvm jordförbindningar till PEN-skenorna. Kollade samtidigt nätanslutningen, som oxo var 10 kvm.

I övrigt så får väl elgubbarna inte riktigt ihop allting. I många länder utnyttjas gemensam PEN både till nolla och jord i uttagen. Men en elcentral har väl ändå en viss höjd, så man fastnar väl inte där om olyckan är framme.

För många år sedan fick jag faktiskt en stöt av en dubbelisolerad borrmaskin. Som tur stod jag på en stege och i fallet tappade jag givetvis maskinen. Vid närmare undersökning visade det sig att ena ledaren var genomkorsad av en skruv. Det innebar att jag hade borrat men beroende på hur jag vänt kontakten, så var höljet spänningsatt vid pådrag. Inomhus märktes inte detta men däremot utomhus.

Dubbelisolering har jag måttligt förtroende för, alltför många tillbud och dödsfall.

Som electrocuted skriver - jordat blir inte spänningsförande.

Sedan skyddar man sig lämpligen mot fel i ojordade apparater mha jordfelsbrytare, inte genom att hålla tummarna och hoppas på att inget jordat finns i närheten.

Hade upp frågan med elsäkerhetsverket på en "kurs" för ca 30 år sedan och han menade att i en ojordad miljö skulle inte centralen INTE vara jordad. Att sedan man alltid jordade gamla centraler berodde nog mer på okunskap. På den gamla goda tiden behövde en elektriker inte slösa tid med att gå kurser och fortbilda sig.

Men en radiator i ett vattenburet värmesystem med Cu rör är ju garanterat jordat och finns överallt i gamla rum med ojordade uttag, så varför skulle en ojordad diazedcentral vara vettig ?. Den kan ju ganska lätt bli spänningsförande om den är ojordad... (Liten lös tråd därinne)

Enda vettiga anledningen till att man inte skall blanda ojordade och jordade uttag i samma rum är risken att man kan av "misstag" kan stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag, och att det är större risk att ha en sådan apparat tillgänglig i ett rum med även jordade uttag.

Med jordfelsbrytare i systemet borde iallafall regeln kunna tänjas på....

Redigerat:
Nej, den STÖRSTA risken är att det blir fel i en apparat samtidigt som man har kontakt med jord via en annan (jordad) apparat.

C
Nej, anledningen till att man inte ska ha ojordade och jordade uttag i samma rum, är för att om man sätter en apparat med skyddsjordat hölje i vardera uttaget, och det råkar vara fel på den som sitter i det ojordade uttaget så att höljet är strömförande, så får man ström rakt genom kroppen om man tar i båda apparaterna med varsin hand samtidigt.

PST skrev:
Men en radiator i ett vattenburet värmesystem med Cu rör är ju garanterat jordat och finns överallt i gamla rum med ojordade uttag, så varför skulle en ojordad diazedcentral vara vettig ?. Den kan ju ganska lätt bli spänningsförande om den är ojordad... (Liten lös tråd därinne)
Elsäkerhetsverket hade nog inte riktigt tänkt färdigt där heller. När vi var på kurs om de nya föreskrifterna så berättade vår kursledare (som jobbat på verket många år) att han tagit upp just problematiken kring vattenradiatorer i isolerad miljö med mannen som författade föreskrifterna då (det var ett 10-tal år sedan) Svaret han fick, enligt honom: Elementen är ju oftast målade.

Sen blev det ingen mer diskussion.

:)

elmont skrev:
Hade upp frågan med elsäkerhetsverket på en "kurs" för ca 30 år sedan och han menade att i en ojordad miljö skulle inte centralen INTE vara jordad. Att sedan man alltid jordade gamla centraler berodde nog mer på okunskap. På den gamla goda tiden behövde en elektriker inte slösa tid med att gå kurser och fortbilda sig.
Tror inte elsäkerhetsverket rekommenderar detta nu! Det är inte helt ovanligt att fasledare kläms fast i metallkåpan i en central. Jag skulle aldrig sätta en plåtcentral utan att jorda höljet, känns helt idiotiskt!

Vid nyinstallation löses ju problemet i att, tillverkaren av normkapsningen föreskriver att den ska jordas. Detta medför att om man ska installera ny plåtkapsling så får allt i rummet också jordas.

För övrigt särskriver man väl begreppen utsatt del (som alltid ska jordas idag) och främmande utsatt del (som t ex vattenrör). Även om båda har en verklig koppling mot samma jord.

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Det är inte helt ovanligt att fasledare kläms fast i metallkåpan i en central. Jag skulle aldrig sätta en plåtcentral utan att jorda höljet, känns helt idiotiskt!
Ja är det inte bra tänkt...?
Diverse regler och föreskrifter i all ära kombinerat med en massa "så har vi alltid gjort" väger väl lätt jämfört med kloka överväganden vid kluriga frågeställningar.

Vi börjar bli så j***a amerikanska och militäriska, vågar inte göra nåt om det inte finns en skriven instruktion. ;)

Rrrrr skrev:
Tror inte elsäkerhetsverket rekommenderar detta nu! Det är inte helt ovanligt att fasledare kläms fast i metallkåpan i en central. Jag skulle aldrig sätta en plåtcentral utan att jorda höljet, känns helt idiotiskt!
Kan inte annat än hålla med! d^_^b

Har själv råkat ut för spänningsförande hölje på en gammal central. På gamla centraler med spretiga kabeldragningar känns det som att jag skulle vilja montera en tillfällig skyddsjordning av kåpan innan jag börjar sätta den på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.