När jag donade in ett uttag i pumprummet, så gick det först en EKLK (relativ ny) under jord till väggen på pumphuset, därifrån något gammalt in till belysningen. Denna var klädd med väv, och syntes ha gummi och ev metallmantel runt sig (kl var 10 på kvällen, och det var -15 ute så jag kollade inte så noga). Var det gammal KULO då? Det var två ledare (svart + vit) samt bildeare som hade använts som hade jordats. NU var det bara belysning, med porslinsarmatur så någon jord behövdes inte. Nu är den ersatt i alla fall, bla för att få in jord och för att jag inte fick upp den gamla kopplingsdosan på väggen, men jag undrar vad jag hittade?

Låter som en tygbeklädd och blymantlad kabel?

Det verkar vara en "EDIL" -kabel du hittade, en pappersarmerad gummi/blyledning (GB-kabel). Tillverkades 1931 till början av 1950-talet när PVC-manteln tog över.

Ledarhölje av gummi, ett lager gummi till, blymantel, därefter flera lager av papperslindning/ impregnering och sist bomullsgarnsflätning/ impr.

Tror den fick förläggas överallt utom i mark.
L:et står för lantbrukskabel enl. de älre kabelbet.normerna.

Nu har du redan gjort det, men det kan ändå vara värt att påpeka att sådan bör bytas ut. Ofta är de så dåliga att man kan smula sönder isoleringen med fingrarna...

Tack, det kan stämma att den var så gammal. Jag bytte ut en del, den andra delen gjorde jag tills vidare spänningslös. Behövs inte just nu.

När man rivit ut den kan man roa sig med att mantla av den och smälta ner blyet i tackor med en gasolbrännare... (Men andas inte in något...) det är oerhört mycket bly i de där kablarna... och mycket lite koppar i ledaren inuti....sytrådsledare...iallafall om de gjordes under kriget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.