Jag ska sätta upp DF-märkta lysrör i ladugården. 2X36 W verkar lämpligt.

Ska man satsa på Nordpost (eller motsvarande)? http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1162406&Ggart=1162406 för 650:- exkl moms. HF-don, faskompenserat, snäppfäste för lysrörsbyte., IP 66.

eller Clas Ohlson? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3357 för 249:- inkl. moms. Inga tekniska uppgifter står men den verkar också ha snäppfäste för lysrörsbyte.

1/3 av priset är ju ett bra argument för att välja det billigare. Men hur är det med hållbarhet, svårighet att installera (jag måste betala en elektriker för jobbet så om det tar mycket mer tid att koppla in Classe-armaturen så blir den inte så mycket billigare) osv?

Andra bra förslag mottages tacksamt.

Jag har monterat 10 Clas Ohlson-armaturer med god framgång. Det märks att det är billiga grejer, men tar man det lugnt så går det. (Min fru sa att plastkupan verkade vara samma plast som det är till askarna med körsbärs-plommon-tomater:D)
Helt ok, men elektrikern tycker kanske det inte är så roligt.
Du behöver dessutom byta glimtändarna mot säkerhetsdito.

Jag skulle satsa på annat märke än CO om det är en ladugård med djur.
Satte upp 6 st CO i garaget och jag tyckte de var väldigt smäckiga. Detta var 3 år sedan och möjligen har kvalitén förbättrats.
Har också för mig att JULA sålde en armatur som för något år sedan vart listad på Elsäkerhetsverkets hemsida för att den inte uppfyllde IP-klassningen. Dock behövde man inte byta ut armaturerna om man hade köpt dem.

O
Det som lite talar för den dyrare är hf-donet.

Väljer du den från Nordpost får du ner priset 65 kr/st om du köper 10-pack.

Du slipper även jobbet att byta glimtändare. De brukar vara mycket lägre vikt på HF armaturer också.

Jag intalar mig att det är mycket värt att slippa glimtändarna, en del som brukar falera. Lite avancerad elektronik muntrar alltid upp. Hur är er erfarenhet av HF-don kontra glimtändare vad gäller hållbarhet på donet/tändaren och lysröret?

Några fördelar med HF-don:

Snabb, blinkfri tändning.
Flimmerfritt ljus.
Förlänger livslängden hos ljuskällan.
Släcker defekta lysrör (ingen störande blinkning).
Sparar minst 20 % energi.
Liten uppkomst av förlustvärme.
Slipper glimttändare.
Armaturerna blir mindre (i.o.m. att man kan använda T5-rör)
Roligare att montera eftersom att de är mindre och lättare.

//Patrik

tveksamt om CO armatur är DF-märkning på.

Finns det något användbart LED-alternativ för bruk i garage etc som allmänbelysning? Dvs ersätta lysrör?

Jag har 7-800W totalt i lysrör i verkstad + garage (och då har jag snålat lite med belysningen det är nästan 60kvm som täcks med detta) och det är tillräckligt mycket för att man ska behöva tänka på att släcka när man går etc.

Visst finns det, t.ex hos Coala. Lyser knappt hälften så starkt som ett lysrör.

Har installerat CO's armaturer nyligen. Dom är DF-märkta. Visst är dom lite rappliga och elektrikern kommer nog att gnälla lite. Anslutning endast i ena änden med klen sockerbit som inte sväljer 2x EKLK.

Bo.Siltberg skrev:
Anslutning endast i ena änden med klen sockerbit som inte sväljer 2x EKLK.
Fy sjutton.

//Patrik

miko skrev:
Du behöver dessutom byta glimtändarna mot säkerhetsdito.
Det låter inte så särskilt jobbigt tycker jag om man gör det i samband med monteringen och det är ju ingen dyr historia heller. Behövs det förresten i en DF-märkt armatur?

Kanske är det dumsnålt men det blir nog Classearmaturer trots allt. Jag förstår att någon som är van att montera riktiga grejor blir vansinnig på att hålla på med smäck men eftersom jag aldrig förut har satt upp någon lysrörsarmatur så vet jag ju inget annat (elektrikern ska bara stå för själva inkopplingen) och de kommer inte att utsättas för våld.

Ladugården kommer bara att användas som ligghall för får och belysningen ska bara användas när jag är där några timmar varje vecka så energiförbrukningen är underordnad. Och lysrörsbyten blir det inte heller särskilt ofta.

Stoppa mig om jag är på väg att göra en investering som jag får ångra!

Classesmäcket lyser i alla fall, tänder snabbt och dom har inte ramlat ned ännu trots lite rasslig upphängning. Det följer med en påse med dubbla förskruvningar plus gummimembran, så dom är tänkta att kunna vidarekopplas, och kopplas om i framtiden(?)... Så dom är delvis välgjorda.

Du har råd att låta elektrikern koppla 1 TIMME EXTRA per armatur med ROT-avdraget (eller om du tar det i fårfirman).

Mitt förslag är att sätta upp T5 armaturer.
Mindre energi, längre livslängd ,lyser bättre .
Snacka med elfirman om pris / armatur om du skall ha några stycken.
Han kan säkert ge dig ett mycket bra pris på dessa för att slippa koppla in skräp från CO som garanterat inte kommer hålla i längden, än mindre kunna skaffa fram nya kåpor eller fästen som lär gå sönder vid första lysrörsbytet.

Märk väl att du kan spara in någon armatur pga bättre ljus vid val av t5

Det tar minnst dubbelt så lång tid att koppla in en "skräp"armatur jämförelse med någon kvalitetsarmatur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.