Det rekomenderas också säkerhets glimtändare samt plasten bör vara av akryl eller glasfiberamerad polyester.
Men detta har du säkert tagit reda på, eftersom du sätter upp armaturerna själv.

Sen är väl nordpost ganska dyra eller? Det är iallafall vad jag tyckte när jag bläddrade i deras katalog för några år sedan...

nimaab tar 636:- för philipsarmaturen (Är väl samma), men 10st på nordpost kostar iofs 585/st. (Ex moms).
Sen har ju nima ävden denna
http://www.nimaab.se/se/art/industriarmatur-a-c-ip65-f-och-d-markt.php för 485 + moms.
(Inte HF don där dock)

Redigerat:
Ja, Nordpost är ganska dyra så i slutändan är det nog inte där jag kommer att köpa armaturerna. Prispåslaget är dock inte så enormt så för enkelhetens skull tyckte jag att det dög som exempel på armaturer i en helt annan klass än Classes.

Jag köpte mina armaturer till garaget på Bauhaus, av märket Nordlux tror jag.
De var mycket billiga men har ändå elektronisk drivning, ingen glimtändare och tänds direkt.
Dessa är jag mycket nöjd med.

Det låter som att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man rusar iväg och köper det billigaste. Nima-armaturen är ju en bättre prisklass men verkar inte vara F-märkt. Generellt tycker jag att företagen är dåliga på att ange sådana saker i katalogerna.

Nu börjar jag mer och mer luta åt att det får bli en rejäl marknadsundersökning för att hamna i snäppet högre kvalitet än Classe utan att för den skull behöva kosta på 600 spänn per armatur. Så får det kanske bli lite färre armaturer och halvtaskig belysning i ett par år tills ekonomin har återhämtat sig. En enda fast ljuskälla i ladugården är en väsentlig förbättring från nuläget.

Köp en dyrare armatur fast med konvensionellt don istället för HF-don. Kom ihåg då att du måste ha säkerhetständare (typ DEOS) om det är i ett lantbruk.

Tex Exaktor Mamba: http://www.proton.se/ImageVault/Images/id_171/ImageVaultHandler.aspx

E72 235 47 Mamba D 2x58W borde du kunna köpa för 800-1000kr/st + moms

Är det ett större antal kan du nog pressa priset rejält. Ta in offert från valfri elektriker.

Redigerat:
Det verkar som att D-märkning är standard medan endast ett fåtal dyra armaturer även är F-märkta. Väljer man bort F-märkningen så blir det betydligt mer att välja på.

Får man montera en armatur som bara är D-märkt direkt mot trä? Om inte, hur gör man? Lägger en plåtbit emellan? Bärlina?

CO är DF märkta vilket någon kräver för att få montera den i djurstallar.
Jag tycker Julas armatur känns rangligare än CO (iof är det 3 år sen jag höll i CO, så de kan ju också ha kört lite kostandsbesparing på sina nu)

Det känns som om man skulle komma runt både D- (damm) och F-kravet genom att montera armaturerna under en skyddande plåt, men det kanske inte är rätt ställe att snåla på..

mycke_nu skrev:
Det känns som om man skulle komma runt både D- (damm) och F-kravet genom att montera armaturerna under en skyddande plåt, men det kanske inte är rätt ställe att snåla på..
Finns nästan inget ställe där det är värt att snåla på armaturer.

Jag har monterat både Jula och CO. CO vinner lätt.
Det går att köra 2st EKLK - en från vardera hållet för vidarekoppling och sockerbiten sväljer 2st 1,5kvadrat i alla fall.
Du behöver säkerhetsglimtändare i djurstallar - ingen stor kostnad (håller 3ggr längre än vanliga) även om det inte fyller någon större funktion om du bara har ljuset tänt när du är där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.