31 109 läst ·
57 svar
31k läst
57 svar
Får man koppla in en lampsladd direkt i en dosa?
ÉlPontus skrev:Jag ska koppla in en lampa över köksbänken som har stickpropp och lampsladd. Den sitter 10cm från ett fast uttag som man kan koppla in elvisp, kaffekokare mm till.
Det jag har att välja på är att koppla in lampsladden i vägguttaget (tändtråden är dragen dit). Enligt vissa här så är det "någonting med isolationen" mm som gör att jag inte får göra det?
Det andra är att sätta upp ett separat vägguttag bredvid de andra som jag kopplar stickproppen till. Jag kan inte se fördelen med detta mer än att det inte blir någon fast installation. Risken är ju att någon rycker ur lampans stickpropp, som har ett dimmrat uttag, och ansluter sina elektriska maskiner där istället. Jag vet inte vad som händer, men kan inte tänka mig att det är bra!?
ÉlPontus skrev:Isolationen klarar ju iaf av spänningen (300V), eller? Sen om det är högre av nån anledning på fast installtion gör mig inget. Så länge inget fel uppstår.
Nu har jag klippt kabeln och kommer koppla in den tills vidare iaf, men låt oss säga att jag vill ändra på det. Finns det några alternativ? Givetvis kan jag inte flytta på grejorna...
En gammal tråd, men det gäller samma lampsladd och armatur som sist...
Från början satt det en vanlig stickpropp på den som jag klippte och anslöt fast i ett vanligt vägguttag där den dimmrade tändtråden fanns, då jag inte vågade ha ett separat vägguttag som var dimmrat. Men om jag istället sätter upp ett lamputtag bredvid armaturen och sätter på en lamp-stickpropp på min armatur så borde det väl vara ok? Det kan väl ingen av båda sidorna som tjafsar i denna tråd ha något emot?
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Då har jag rensat bort lite behörighetsfrågor igen. Den saken har edan påpekats i tråden tidigare.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Att tänka på. Lamputtag saknar petskydd och skall placeras "utom räckhåll", dvs minst 170cm över golv.
Okej, då gick ju inte detta eftersom lamputtaget sådana fall skulle sitta under överskåpet, och det är lägre än 170cm. Varför säljs inte petskyddade lamputtag?Apprentice skrev:
Enligt länken nedan finns det något petskydd att sätta på Eljos lamputtag, något som vet hur detta ser ut och var man kan få tag på det? E-nummer: 1895121
http://www.voltimum.se/catalog/prod/EJS-189512100/prod-P/Petskydd-till-lamputtag-Eljo.html
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är väl en sån där plugg som går att köpa till vanliga vägguttag också. Typ en stickpropp i plast.
Från installationsbestämmelserna:
Ledararean bestäms av drift och felfall som
Högsta tillåtna temp
Spänningsfall
förläggning
impedans m.a.p. kortslutningsskydd och jordfelsskydd
mm
Detta gör att 0.75 kan användas fritt förlagt och i korta längder.
Men det är ju knöligt att behöva tänka efter, enklast att köra på 1.5. Man kan ju dessutom tänka fel.
Ledararean bestäms av drift och felfall som
Högsta tillåtna temp
Spänningsfall
förläggning
impedans m.a.p. kortslutningsskydd och jordfelsskydd
mm
Detta gör att 0.75 kan användas fritt förlagt och i korta längder.
Men det är ju knöligt att behöva tänka efter, enklast att köra på 1.5. Man kan ju dessutom tänka fel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Lamputtag brukar väl aldrig sitta lägre än 1700 mm?ÉlPontus skrev:
Chansen är ju liksom ganska liten att en unge som knappt kan stå skulle ta fram en trappstege och klättra upp till taket och stoppa fingrarna i uttaget. (Som H*n först måste spänningssätta genom att trycka på strömställaren.)
//Patrik
SKX - Fast installation
I boken: "Elinstallationsfrågor 104 frågor och svar" Svarar författaren på just en sån fråga.
Han menar att alla kablar är anslutningskablar och det finns inget generellt krav att inte få använda "(det vi kallar anslutningskablar typ gummikabel, SKX etc.)" som fast installation. Man ska följa tillverkaren anvisning.
Gå ner i area:
Man måste garantera att strömmen i kabeln inte överstiger kabelns nominella strömvärde. Normalt gör man detta genom att sätta ett överlastskydd (säkring).
I detta fallet står där väl oftast angivet på lampan eller i dess brukshandvisning: max 60W eller något sånt? Därmed kommer det aldrig gå mer ström i kabeln än ~300mA om brukaren följer anvisningarna.
Fråga alltid efter en hänvisning i Elinstallationsreglerna mot besikningsanmärkningen. Besikningsmän har en tendens att anmärka mer vad de tycker än vad som faktiskt gäller.
I boken: "Elinstallationsfrågor 104 frågor och svar" Svarar författaren på just en sån fråga.
Han menar att alla kablar är anslutningskablar och det finns inget generellt krav att inte få använda "(det vi kallar anslutningskablar typ gummikabel, SKX etc.)" som fast installation. Man ska följa tillverkaren anvisning.
Gå ner i area:
Man måste garantera att strömmen i kabeln inte överstiger kabelns nominella strömvärde. Normalt gör man detta genom att sätta ett överlastskydd (säkring).
I detta fallet står där väl oftast angivet på lampan eller i dess brukshandvisning: max 60W eller något sånt? Därmed kommer det aldrig gå mer ström i kabeln än ~300mA om brukaren följer anvisningarna.
Fråga alltid efter en hänvisning i Elinstallationsreglerna mot besikningsanmärkningen. Besikningsmän har en tendens att anmärka mer vad de tycker än vad som faktiskt gäller.
Problemet blir då att hitta en 300 mA Diazed eller Dvärg..spinout skrev:SKX - Fast installation
Gå ner i area:
Ok, antar att det skiljer i tillverkningskostnad då eftersom man väljer att ta bort dem bara för att de flesta sitter över en viss höjd. Men i mitt fall så är det ju lägre, och uppenbarligen finns det någon insats till Eljos lamputtag. Frågan är väl då vart man köper det...Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vilken elgrossist som helst borde väl kunna fixa fram sådana. (Eftersom att du kallar dig för ÉlPontus så kanske du får handla hos grossisterna) Annars någon elfirma eller kanske så att elbutik.se kan ta hem (om de inte redan har).ÉlPontus skrev:
//Patrik
Klicka här för att svara