Att det finns väggutag för enbart dubbelisolerade apparater på max 2,5 A med smal eurostickpropp, är ju känt.

Men: Finns det vägguttag för dubbelisolerade apparater med den stora stickproppen?

Vore ju bra om man kunde sätta upp ett dammsugaruttag, på gränsen mellan jordat och ojordat, utan risk för att "mixa" jordat och ojordat, med för kort avstånd emellan...

Jag såg nyligen en reseadapter, med denna egenskap, men har aldrig sett ett dito vägguttag...

Kan inte rikitgt komma på hur ett sådant VU ser ut. Fysiskt går ju en dubbelisolerad propp i alla jordade och tvärt om. Vad skiljer dem åt?

snuttjulle skrev:
Kan inte rikitgt komma på hur ett sådant VU ser ut. Fysiskt går ju en dubbelisolerad propp i alla jordade och tvärt om. Vad skiljer dem åt?
Den här reseadaptern, som jag såg, hade en plastingjutning i kontaktbrunnen på det stället där jordblecken sitter på en jordad stickpropp. Dock gick plastingjutningen så pass långt in att en jordad stickpropp inte kunde få plats. Utan endast stickproppar av "dubbelisolerad" typ. Men alltså även sådana för mer än 2,5 A...

Den "runda" proppen för dubbelisolerade prylar (CEE 7/17) är designad för att passa i Franska och Schukouttag. Eftersom jordblecken i ett Schukouttag är flexibla skulle ett uttag med rigida plastdetaljer i dess ställe förhindra att man kopplade i en Schucko-propp.

Jag har heller aldrig sett ett sådant uttag.

Och vad ska vi med sådana uttag till?
Det finns en universialmodell som passar både jordade stickproppar och stickproppar för dubbelisolerade uttag, räcker inte det?

Protte

prototypen skrev:
Det finns en universialmodell som passar både jordade stickproppar och stickproppar för dubbelisolerade uttag, räcker inte det?

Protte
Näe, verkligen inte.. låt oss lära oss av Jänkarna!

• NEMA.jpg
prototypen skrev:

Protte
Gör det verkligen det? Nackdelen är ju just att det går att ansluta annat än dubbelisolerade stickproppar.

Min tanke är alltså att det vore bra att kunna sätta upp t.ex. ett dammsugaruttag i gränslandet mellan jordad och isolerad miljö i ett äldre hus, utan att därigenom riskera att en ojordad (icke dubbelisolerad) apparat och en jordad dito, kommer i närheten av varandra, med de olycksrisker, som ju detta medför.

mycke_nu skrev:
Näe, verkligen inte.. låt oss lära oss av Jänkarna!
Det där hoppas jag att vi aldrig får se i vårat land :S

Om du är bekymrad över säkerheten med att blanda jordat och ojordat: Blanda inte. Om du misstror dina medmänniskor om samma omtänksamhet: Jorda alla uttag. Om man gör alltför krångliga system för att höja säkerheten så kommer folk förr eller senare att kringgå dem just därför att de är krångliga. Långa skarvsladdar till uttag av rätt sort, skarvsladdar med jordad stickpropp och ojordat uttag, jordad stickpropp på ojordad apparat mm. Om alla uttag är likadana är det enkelt. Man kan inte koppla en apparat i fel sorts uttag om det inte finns.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.