3 024 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Matning till dosa
Drar man fasen till exempelvis takdosan och där kopplar på tändtråden mot brytaren i väggen, ELLER drar man alltid fasen till strömställaren/brytaren och vidare med tändtråd?
På sista sätter så får man ju strömlöst vid lampan om man bryter, vilket är bra eftersom det är ju där som man oftast är och pillar, typ byter lampa osv.
Eller är det omständigheter som styr.
Erber
På sista sätter så får man ju strömlöst vid lampan om man bryter, vilket är bra eftersom det är ju där som man oftast är och pillar, typ byter lampa osv.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det BARA brytaren som ska matas med fas från takdosan så skulle jag dra fasen genom takdosan och ner i strömställaren utan att klippa i takdosan, men däremot göra en lite slinga så att den går att klippa ock skarva på i framtiden.
Menar du att det första sättet bryter nollan istället för fasen? Det rekommenderas inte!erber skrev:Drar man fasen till exempelvis takdosan och där kopplar på tändtråden mot brytaren i väggen, ELLER drar man alltid fasen till strömställaren/brytaren och vidare med tändtråd?
Erber
Nej, nej...aldrig bryta nollan. Det gör ju själva kontakten strömförande vid ev lampbyte. Båda dragningarna gör själva lampkontakten strömlös (där gemeneman är och pillar), men i första fallet så går fasen ut i takdosan, och där byter man färg och drar ned den tråden till strömbrytare och tillbaka till lampan som tändtråd. Fasen och nollan är alltså klippt i takdosan.
Jag har nämligen sett denna typ av dragning i mitt hus och tycker den var lite....omständig för att utala sig diplomatiskt, så man inte sårar någon kunnig om varför man gör på detta sätt..:S Kanske någon hemelektriker som vart i farten, men jag tror inte det.
Det är dock gamla synder från 70-talet. Det funkar ju. Men är numera helt utbytta.
Det som Rikard säger är ju så som man vill ha det. Och mina två mystiska dragningar är numera historia. Det såg elektrikern till när vi bytte all tråd och drog om i hela huset.
Jag var bara nyfiken om det fanns någon anledning till denna dragning.
Jag tolkar Rikards svar att man alltid i första hand drar matningen/fasen till dosan för strömställaren och inte till själva uttaget (eller bakom uttaget för att vara övertydlig).
Tackar!!d^_^b
Erber
Jag har nämligen sett denna typ av dragning i mitt hus och tycker den var lite....omständig för att utala sig diplomatiskt, så man inte sårar någon kunnig om varför man gör på detta sätt..:S Kanske någon hemelektriker som vart i farten, men jag tror inte det.
Det är dock gamla synder från 70-talet. Det funkar ju. Men är numera helt utbytta.
Det som Rikard säger är ju så som man vill ha det. Och mina två mystiska dragningar är numera historia. Det såg elektrikern till när vi bytte all tråd och drog om i hela huset.
Jag var bara nyfiken om det fanns någon anledning till denna dragning.
Jag tolkar Rikards svar att man alltid i första hand drar matningen/fasen till dosan för strömställaren och inte till själva uttaget (eller bakom uttaget för att vara övertydlig).
Tackar!!d^_^b
Erber
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Hur man drar kors och tvärs finns inga "regler" för.
Ström kan först komma till vägguttaget under strömbrytaren nere vid golvet sedan till strömbrytare och taklampan eller tvärtom.
Trådfärgen bör vara konsekvent, att fasen har en färg i hela systemet och då även ledningen TILL strömbrytaren, Från strömbrytaren är det tändtråd och den bör ha en avvikande färg. Att ledare byter färg i kopplingsdosor är dock väldigt vanligt men oftast inget problem för de som får arbeta med starkström.
Protte
Ström kan först komma till vägguttaget under strömbrytaren nere vid golvet sedan till strömbrytare och taklampan eller tvärtom.
Trådfärgen bör vara konsekvent, att fasen har en färg i hela systemet och då även ledningen TILL strömbrytaren, Från strömbrytaren är det tändtråd och den bör ha en avvikande färg. Att ledare byter färg i kopplingsdosor är dock väldigt vanligt men oftast inget problem för de som får arbeta med starkström.
Protte
Konsekvent val av färger gör att nästa arbete kommer att gå fortare. Elektrikern har bättre möjligheter att börja kontrollmäta rätt kombination och inte behöva prova runt / rycka i kablar så länge innan han kan börja göra ändringar.
Fasen innan brytare=obruten faserber skrev:Drar man fasen till exempelvis takdosan och där kopplar på tändtråden mot brytaren i väggen, ELLER drar man alltid fasen till strömställaren/brytaren och vidare med tändtråd?
Erber
Fasen efter brytare mot lampa=Tändtråd
dvs om fasen byter färg(varför!?) i kopplingsdosan blir den inte tändtråd för det
Klicka här för att svara