1 394 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
400 v
Har köpt en spånsug till snickarboden. (Spånsug EP-701, DUAB). Motorn har en effekt på 2Kw och spänningen är 400V. Anslutningskabeln har tre faser och en gemensam jord/nolla dvs totalt 4 ledare. Mina nyinstallerade CEE-uttag på väggarna har 5 anslutningspunkter dvs separat nolla/jord. Jag har en elektriker som kommer och ska installera sugen men är nyfiken på hur lösningen kommer att se ut. Någon som kan förklara? Bör jag förvarna om ovanstående diskrepans eller är det ren vardagsmat. För övrigt tycker jag anslutningskabeln från sugen ser väldigt klen ut (4x1,5?) den är i alla fall betydligt klenare än alla andra trefaskablar jag har.
Motorn i sig behöver tre faser för att fungera, ingen nolla, samt skyddsjord, helt normalt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
2 kW är ingen jätteeffekt. Det blir inga jätteströmmar, speciellt inte när det är trefas. Alltså är det inget fel på kabeln.
Nej, det är inge speciellt. I hankontakten så kopplas ingenting på nollplinten bara eftersom att det är ren trefas och skyddjord.
//Patrik
Nej, det är inge speciellt. I hankontakten så kopplas ingenting på nollplinten bara eftersom att det är ren trefas och skyddjord.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Strömmarna är symmetriska och tar ut varandra, alltså blir det ingen "överflödig" ström som behöver en "återledare".Ingvald skrev:
//Patrik
Antagligen någon kontaktor eller annan styrning som vill ha nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Eller så är N-stiftet i CEE-kontakten inte inkopplad. Dom 4-poliga CEE-donen är inte så vanliga, oftast har man ju ett 5-poligt (4P+J) hemma i garaget.
Har sett en "klockbild" på alla varianter av stiftkonfigureringen i CEE-don för länge sen men hittar den inte nu. Hittade dock en CEE-donbibel på abnovum för dom riktigt hängivna.
Har sett en "klockbild" på alla varianter av stiftkonfigureringen i CEE-don för länge sen men hittar den inte nu. Hittade dock en CEE-donbibel på abnovum för dom riktigt hängivna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Jo...anslutningskabeln som nämns i första inlägget har ingen gemensam nolla och jord utan enbart jord.
Klicka här för att svara