19 525 läst ·
15 svar
20k läst
15 svar
Krav på spikskydd genom vertikala reglar?
Sida 1 av 2
Jag undrar vilka krav det är på spikskydd för vp rör/slang gäller det alltid genom
vertikala träreglar eller under en viss höjd ? Ja vad gäller egentligen?
några förslag på spikskydd gärna med E nummer vore kanon
vertikala träreglar eller under en viss höjd ? Ja vad gäller egentligen?
några förslag på spikskydd gärna med E nummer vore kanon
Egentligen är det bara krav när du har lös kabel i väggen. Lägger du slang så gå igenom reglarna några cm in så minksar risken när du sedan hänger upp tavlorna på 3"spik... Tanken är att i en slang så ska ledarna hinna flytta på sig när spiken kommer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Tanken är så att en slang eller rör som går genom en regel (sitter alltså fast) och som blir genomspikad så ska trådarna i rören kunna flytta sig.magnu skrev:
En kabel däremot som går genom en regel har ju inga lösa trådar i sig utan spikar man i kabeln så går den rakt in i trådarna.
Så är tankesättet i alla fall. Men har man t.ex. ett rör som är fullt med trådar så är det ju ungefär samma sak som en kabel.
//Patrik
Jag förstår fortfarande inte. Eller kanske vill inte förstå.
Det vettigaste verkar som 50mm och längre in inget behov av spikskydd.
Om röret/kabeln etc ligger närmare ska man ha spikskydd.
Det är inte lätt när man gör saker i fel ordning och dragtråden inte går igenom för att snickaren har skruvat upp gipset. Men det kanske var tur...
Det vettigaste verkar som 50mm och längre in inget behov av spikskydd.
Om röret/kabeln etc ligger närmare ska man ha spikskydd.
Det är inte lätt när man gör saker i fel ordning och dragtråden inte går igenom för att snickaren har skruvat upp gipset. Men det kanske var tur...
Kopparrör är för mjukt.tomlan skrev:
Det är stål som gäller. Om du har träreglar, kan du köpa en stålregel som du klipper i bitar.
Det viktiga som jag ser det är att det slår lite stopp, så att man förstår att man håller på att göra något man kanske ångrar.
Som elektriker lägger man rören mitt i väggen om det är en innervägg är det en yttervägg säger man till den som gipsar, upprepade gånger, att han ska hålla kollen på var rören går. Det är ytterst sällan någon spikar eller skruvar i ett elrör och skulle nån ledare bli skadad är det rätt enkelt att byta ut den.
När man lagt rören drar man in tråden medan väggarna är öppna, spikar/skruvar man i röret halkar FKn undan
När man lagt rören drar man in tråden medan väggarna är öppna, spikar/skruvar man i röret halkar FKn undan
Flexrören är i yttervägg och i vissa är EKLK dragen till ytterbelysning o uttag utomhus, är väldigt skeptisk att den kabeln flyttar sig för en 4tums spik
när någon efter mig kanske får för sig att hänga upp en kratta el dylikt, så
därför tyckte jag kanske att något skydde var befogat igenom regeln när
man ändå håller på
när någon efter mig kanske får för sig att hänga upp en kratta el dylikt, så
därför tyckte jag kanske att något skydde var befogat igenom regeln när
man ändå håller på
Kan ju inte dra Fk efter som den ska utomhus och klamras en bit på väggen
och vill inte ha en kopplingsdosa på väggen att byta kabel i, ang slangen så
förstår jag problemet att byta kabel i rör (lite därför jag inte vill ha en spik i den)
men kör nog VPrör istället då det bara är ca 4m o 1 böj
Flexslang är ett gissel om man inte fäster den varje halvmeter särskilt om man ska dra antennkabel längre sträcka
Men som sagt finns det nåt spikskydd om jag ändå vill sätta det?
och vill inte ha en kopplingsdosa på väggen att byta kabel i, ang slangen så
förstår jag problemet att byta kabel i rör (lite därför jag inte vill ha en spik i den)
men kör nog VPrör istället då det bara är ca 4m o 1 böj
Flexslang är ett gissel om man inte fäster den varje halvmeter särskilt om man ska dra antennkabel längre sträcka
Men som sagt finns det nåt spikskydd om jag ändå vill sätta det?