Tack för ditt svar. Är detta en farlig konstruktion eller varför måste det vara mer isolering? Bör jag be dem göra om jobbet?

MVH
Tussen

Jag hade definitivt krävt att de ska göra om det, så där ska det inte se ut. Måste man av lathet, eller vad det nu är, göra så här så kan man ju undra hur det ser ut med tätskikt etc.

Det är väl knappast elektrikern som gjort tätskiktet? :)

det ser inte bra ut för det verkar ju vara nyligen gjort.. slarvigt..
FK får inte ligga fritt sådär vart det än är speciellt inte i våra utrymmen..

Lite underligt att man har gjort en sådan montering, vad är det för materiel på taket? Betong eller gips eller någon annan skiva? Självklart är det ju inga problem att montera lampan så som den ska vara ovanför hålet. Är det gips så har man förmodligen tilläggsreglat under för att göra det enklare att montera armaturen. Betong borrar man och pluggar? Det är ju inte helt fel att klicka i lite silikon i hålen också.

Förstår inte... den istallationen er ologisk ut
n
/H

Tack för alla svar. Jag tror de sänkt taknivån genom att sätta en skiva under det gamla taket. Är det ändå ologiskt? Vad skall jag be dem göra? Vad innebär tilläggsisolera?

MVH
Tussen

Det vet elektrikern. Antingen flyttas lampan så att den sitter rak över hålet, eller så isoleras dom synliga ledarna med en bit kabelmantel.

Rikard Ågren skrev:
Det är väl knappast elektrikern som gjort tätskiktet? :)
Om jag förstod OP rätt så var det samma firma som gjorde allt arbete och då kanske det inte bara är elektrikern som slarvat.

Patrik_Hed skrev:
FK är namnet på trådarna som är synliga.

Det är fel att göra på det sättet. Enkelisolerade ledare, FK, får inte vara synligt förlagda utan kräver en extra isolering. T.ex. VP-rör eller en bit kabelmantel.

//Patrik

Nja, i äldre lägenheter så får man ha enkel isolerade kablar om dessa är i taket, typ exempel på äldre dragning med lamputtag direkt på FK.

el_richard skrev:
Nja, i äldre lägenheter så får man ha enkel isolerade kablar om dessa är i taket, typ exempel på äldre dragning med lamputtag direkt på FK.
Och hus. :) Mor och far har så på nedervåningen i deras hus som är rustat -81. (På övervåningen som är rustad - 88 är det lamputtag. Där uppe är det även fönster-LU.)

Men kan erkänna att jag inte tänkte på det. :cool:

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.