Y
ska göra ett litet säkrare hemmabygge för dolda kablar, så banankontaktlösningen tänkte jag ersätta med speakon...

Fast, jag vet inte hur sånna funkar...

Det finns både 2 och 4 poliga... i min fantasi så är det 2poliga jag behöver egentligen..

Sätta en utav dessa i väggdosan
nlt4mp.jpg
nlt4fp.jpg

sen dra en - och + kabel till denna... vidare till en annan vägg och återigen sätta en sådan kontakt... och då binda dessa samman...

sen får man göra någon kabel på utsidan, en som klyver sig på något vis så man kan koppla dem på högtalarens + och -....
nlt4mx.jpg
nlt4fx.jpg

Dels så vet jag inte vilket utav paren som är bättre än det andre, dels så vet jag inte hur kablarna på utsidan sen ska trollas ihop.... sen är jag tveksam om det gör något om jag använder 4 pols kontakter även om jag bara nyttjar 2 poler?...

C
Fyrpoliga är väl om man har micar? Eller?

4-poliga är absolut vanligast. Kontaktstyckena är märkta invändigt med
siffra och +/-. Är NÄSTAN säker att 2pol passar ihop med 4pol. Frågan är
om det är någon mening att köpa 2-poliga då 4-pol är lättast att få tag på och antagligen för det med sig ett lägre pris också.
IMHO är speakon en väldigt bra högtalarkontakt, det är nog ingen slump att
de är mer eller mindre standard i PA-sammanhang. Neutriks variant har en
mycket bra dragavlastning men det kanske andra fabrikat också har.

Vad jag vet används speakon bara för högtalare. Mikar ansluts vanligen med
XLR-kontakter (oftast trepoliga). Speakon är inte så lämpliga för mik eftersom
det inte finns någon lämplig anslutning av kabelskärmen.
Det finns f.ö. en snarlik variant av Speakon för kraft som heter powercon.

har aldrig hört talas om såna här kontakter.. kan någon förklara vad man använder dem til.. högtalare och mickar? men vad är funktionen?

Speakon = robust högtalarkontakt

Speakon är gjord för att användas till högtalare. Kikar man på professionella slutsteg och högtalare för PA-system så är det nästan standard med Speakon. Det är en väldigt robust kontaktstandard. Kanske lite väl grov att köra med till hemmastereon och många audiofiler envisas med att koppla kabeln direkt på polskruvar. Det går dock att ansluta en mycket grov kabel till speakon. Sladdkontakten skjuter man in i uttaget och vrider lite, sedan är den fastlåst och man får frigöra en spärr för att koppla isär.
En annan fördel är den suveräna dragavlastningen av kabeln, i allmänhet sliter man av kabeln innan den släpper ur kontakten. Kan man leva med en aning klumpig kontakt så är det en kanonstandard. Inte avsedd för skärmad kabel.

För mikrofoner (och annan audiosignal på linjenivå) används XLR. Om jag minns rätt är XLR en typbeteckning från Cannon som blev "de facto"-namn på dessa kontakter. Oftast är det balanserad signal i dessa. Kika i botten av en mikrofon, där finns så gott som alltid tre stift. Honkontakten har en spärr som låser fast den i hanen. Mer eller mindre standardkontakt för professionell audio, inte helt utan anledning.
Det förekommer att XLR används för högtalare också, nackdelen är att det inte är lika lätt att ansluta en grov kabel.

Som om det inte räckte används ibland 1/4" telepropp ("stor hörlurspropp") till högtalare. Förmodligen det sämsta alternativet av de tre. Kvaliten på sådana kontakter varierar... för att uttrycka sig snällt.

Y
Istället för att göra såhär:
images

så hade jag ju då tänkt använda dessa speakon... (surround kablage)

Frågan återstår, vilket par är bättre, den med låset i sladdkontakten eller i väggkontakten?

Samt hur ska jag fåtill en kabel på utsidan... okej, en speakon i ena änden men hur klyver jag den vid högtalarna på snyggast vis måntro?

Hej

Jag har använt speakon-kontakter i PA-sammanhang, och som tidigare nämnts är de standard där. Det mesta har redan sagts, men jag tänkte fylla i varför det finns 4-poliga: En del mindre/mellanstora PA-anläggningar har bas- och diskantelement i samma lådor. Dock har man nästan alltid delningsfiltret innan steget, så element som sitter i samma låda ska drivas av olika steg. Då är det väldigt smidigt om en och samma kontakt innehåller alla ledare, vilket är möjligt med 4-polig speakon. Ett annat fall när man använder 4-pols-donet är när i riktigt kraftfulla system när man måste använda flera ledare av effektskäl. Har sett det i samband med konserter i Scandinavium - inte direkt vad man hittar på fritidsgårdar.

Själva kontakten passar väldigt bra i PA-miljön, där det är tuffa tag och många i- och urkopplingar. För en hemmiljö där man väldigt sällan kopplar om skulle jag nog rekommendera banankontakter. Har du dessutom hållt en speakon i handen vet du att den är STOR (och 4-pols varianten är så vitt jag kommer ihåg ännu större). Den kommer sticka ut långt ur väggen - längre än en XLR och mycket längre än banankontakter.

I alla sammanhang som jag sett speakon har man haft de donen som har ett utvändigt spår och centrumpigg på kabeln (alltså den nedersta av dina bilder) och varianten med hål i centrum på chassi (den översta av dina bilder). Den näst längst ner har jag sett på förlängningskablar, och chassidonet näst längst upp har jag aldrig sett användas.

Y
Det nämns flera gånger hur kabeln kommer sticka ut, men det lär de ju göra med banankontakter också.
Jag har dock sett ombyggnads detalj för att få 90graders vinkel på speakonkontakt vilket då innebär att kabeln inte går rätt ut från väggen.

4609.jpg

Däremot var det ju intressant notering att dessa är stora, man föreställer sig att de är normalstora och hanterbara men kanske är monster man får hem om man beställer.

Andra påpekar riskerna med glapp på banankontakerna, och att glappande ström inte är något man vill ha i ens husväggar... Men och andra sidan så är det ju inte direkt drastisk starkström som pulserar ändå.

Speakon är säkrare, diskretare... men okej, kanske förstora? :(

Y
Yttermått: 26 x 31 mm. Monteringshål: 24 mm. 4,8 mm flatstiftsanslutning för kabelskor eller lödning.

ja det var ju endel nästan 3 kvadrat cm... men och andra sidan behöver man ju inte lika många... är ju inte hela världen att jag beställer hem några och känner efter...

Speakon är väl dessutom beröringsskyddade både för hanen och honan, så de är säkra att använda? Dvs, man kan inte komma åt kontaktstiften på något av donen.

Vill bara lägga till att det finns 8-polig Speakon också för den som vill dela upp högtalarsignalen ännu mer. Beröringsskyddade, men inte avsedd för matningsspänning uran då blir det Powercon. Dyrt men snyggt. Brukar vara lagom med REVE 4 2,5 om det inte ska bli för trångt.

Beröringsskyddet som petersv nämner är ju faktiskt en faktor som talar för speakon, ja. Om du ofta matar ut hög effekt och har barn eller djur som skulle kunna pilla på kontakterna slår nog speakon banankontakter.

Och den 8-poliga varianten som miko nämner kanske är den jag kommer ihåg som ännu större. 2- och 4-polig kanske ändå är samma dimensioner på. Den vinklade varianten verkar ju vara en bra tradeoff.

Kanske finns det en PA-firma eller välsorterad elektronikgrossist i din närhet där du kan kolla på kabeldonen innan du beställer? Så slipper du bli överraskad.

Y
Ska ta mig en åktur bland butikerna, är dock orolig hur jag ska trollaihop de yttre kablarna.

som dessa bilderna, det ser ju inte allt för tjusigt ut när isoleringen är utanför kontakten... och hur löser man det snyggast ifall man har 4 ledare som man vill klyva till två sladdar (dvs två högtalare till en speakon kontakt) kan det finnas färdiga fabriksbyggda kablar för detta ändamål måntro?

47599d1221037837t-my-getz-iced-neutrik-1.jpg
47600d1221037837t-my-getz-iced-neutrik-2-close-up.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.