Traditionellt hade vi (engelskmännen) 240 volt. Alla hus är säkrade, som här bättre eller sämre, beroende på åldern på elsystemet. Alla stickproppar levereras med en 13A säkring som en ytterligare säkring för just den apparaten den används till.
Nackdelen är att de flesta inte byta ut 13A säkringen mot en mindre säkring när stickproppen ska användas med en bordslampa till exempel. Det är allmänn känt att man ska göra så men många glömma det.

Trickset met mobilladdaren fungerar utmärkt bara att man trycka bort säkerhets piggen i jord hålet med en penna eller liknande. Bra om man har flera apparater som ska laddas samtidigt och slippa många adaptrar.

I Storbritannien fanns förut en himla massa olika kontakter och det var inte så
länge sedan elprylar där såldes utan stickpropp och man fick skruva dit sin egen. Så var det i alla fall när jag i späd ålder var där för första gången nån
gång i mitten av 80-talet. Sedan enades man att den jordade med fyrkantiga stift skulle vara kvar.
Elsystemen i många Brittiska hus känns med svenska mått ganska primitiva. Det skulle vara intressant att veta hur stora fält man utsätts för i ett sådant hus ifall det blir avbrott i ena ledaren i en installation med "ringledning".

Jag tror också (stämmer det?) att man bara har enfas i egna hus. Extra spännande är det onekligen med elektrisk genomströmningsvärmare i duschen, minns en i ett gammalt ruckel jag bodde i Wales, man drog i ett snöre från taket och lyset i badrummet dimmade ner märkbart. Ok med snöre till brytaren men själva värmaren med tillhörande installation såg lite tvivelaktig ut (som mycket annat i den kåken...).

Ha ha, mycket sant.
Massa olika kontaktar känner jag inte till, det var väldigt länge sen i så fall, mer än 50 år typ.
Jag bor själv i ett hus i sverige som byggdes 1809 och ni kan tänker er att elsystemet har fått lite uppdateringar under tiden men det är snart dags att göra någonting åt då det finns få säkringar och gamla ledningar/kopplingsdosor etc. Detta för att säga igen att det finns både moderna och gamla elsystem i alla länder, även sverige....
I England får man själv göra mer kring elen, någonting som jag tycker i både bra och dåligt. Att skruva dit en kontakt borde man kunna göra. Ikea säljer taklampor mm utan kontakt, samma sak.
Elektrisk genomströmningsvärmare är en vanlig produkt som fungerar bra för vissa installationer, väldigt vanligt. Inte vanligt i sverige, men det kan var bra för det :-)
Klart det ska installeras korrekt av behörig elektriker etc
En fas - vet jag inte hur normer är nu för tiden.

genomströmningsvärmare är bra på det viset att dom sparar ström när dom inte används, för det finns ingen inbyggd tank som måste hållas 80 grader hela tiden, den värmer bara när man använder vattnet, men nackdelen med dom är att de kräver hög effekt, vilket kräver starka huvudsäkringar, vilket vi inte har råd med i sverige pga våra tariffer, därför har dessa beredare inte slagit igenom här. men neråt europa är dom vanliga, jag tittade på en 3-fas 18kW beredare storleksmässigt som en skokartong på ett byggvaruhus i polen, tänkte slå till då priset var rätt men jag köper en från Nima i sverige istället så har jag garantier osv. dom hade en 11kW modell, lite snällare mot säkringarna...

Att engelsmännen använder genomströmningsvärmare beror nog mest på att varmvattnet inte brukar vara trycksatt. "Varmvattenberedaren" är öppen och sitter på vinden eller annan hög plats. Trycket i varmvattenledningarna räcker inte för att driva en dusch. Detta är också orsaken till att det är sällsynt med engreppsblandare i england. Det fungerar ju inte så bra om bara kallvattnet har tryck.

/Hasse

Det är långtifrån alltid som kallvattensystemet är "trycksatt" i Storbritannien heller, därav "the water tank" på taket eller vinden. Enligt mina vänner en nackdel av att ha varit tidigt ute, så tidigt att man inte kunde garantera att det skulle vinnas vatten i ledningarna till fastigheten.

Den som vill veta mer om det brittiska elsystemets dragning i hemmen hittar infon på "http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_circuit" . Som så mycket annat brittisk en underbar lösning på ett problem som egentligen inte var så viktigt i det stora hela och som gör att man får dras med konsekvenserna under lång tid framöver. :) (I korthet rådde det kopparbrist efter kriget och man funderade på hur man skulle kunna lösa elförsörjningen i en villa med minimal kopparåtgång. I Sverige så drog vi bara "sparkablar" i några år och bytte sedan ut dem...)

electrocuted skrev:
genomströmningsvärmare är bra på det viset att dom sparar ström när dom inte används, för det finns ingen inbyggd tank som måste hållas 80 grader hela tiden, den värmer bara när man använder vattnet, men nackdelen med dom är att de kräver hög effekt,
Ja, vi som har fjärrvärme (av modernare snitt) har dem numer. Känns lite mäktigt att gå in och titta på centralen när ungarna fyller badkaret och se huset dra 35kW genom två värmeväxlare av ungefär en dryg skogaholmslimpas storlek (en liten för varmvattnet och en större för radiatorkretsen). Med el hade det inte känts aktuellt...

britternas underliga lösningar är inte lätta att förstå sig på..
verkar som dom är lite rebelliska och vill gå "mot strömmen" (ring circuits) men istället så skiter det sig gång på gång (avloppsrören) och dom famlar i mörker (lucas bil-el):P;)

lars_stefan_axelsson skrev:
I Sverige så drog vi bara "sparkablar" i några år och bytte sedan ut dem...)
det där känner jag faktiskt inte till nånting om, vad var det för sparkablar??
ståltråd istället för Cu?

Nej, de var väl 1mm2 istf. 1,5mm2 om jag inte missminner mig. Men jag har ingen förstahandserfarenhet; jag har bara blivit varnad att kolla i installationer från den tiden (dvs det är inte alltid oproblematiskt att med automatik säkra upp från 6A till 10A).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.