25 034 läst ·
54 svar
25k läst
54 svar
Strömstyrka i England??
Sida 1 av 4
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Vad har man ut från kontakten i England? Annan stickpropp det vet jag men styrka?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Strömstyrkan beror på lasten, men spänningen ligger på 230 V. 
Frekvens 50 Hz, som oss.
//Patrik
Frekvens 50 Hz, som oss.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är 230 VOLT och i stickproppen sitter det en säkring som avgör hur mycket ström man kan ta ut, max 13A.
Protte
Protte
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Jag är total el-noob så jag kanske skrev konstigt. Bear with me.Patrik_Hed skrev:
Men menar du alltså att jag kan köpa något som är tänkt att köras i ett Engelskt uttagtt och bara hooka på en "stickproppskonverter" och plugga in den i det Svenska uttaget..?
Går utmärkt.Dark_Messenger skrev:
Personligen köpte jag en skruvdragare från Storbritannien. Sedan köpte jag en kabel med fastgjuten platt eurokontakt. Att sedan byta kabel på batteriladdaren var ganska enkelt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Kalas. Tack för svaren!
Vad jar hag förstått så är det många av länderna här i europa som har samma nätspänning och frekvens, 230V och 50Hz i uttagen...
Dock vet jag inte vilka länder som är undantag när det gäller uttagen, för 50Hz borde det väl vara i alla de länder där våra elnät hänger ihop. Alltså blir det väl i princip alla på "fastlandet".
USA kör ju med 60Hz och använder sig av 2-fas system istället för 3-fas system har jag förstått det som, men jag vet inte varför?!
Dock vet jag inte vilka länder som är undantag när det gäller uttagen, för 50Hz borde det väl vara i alla de länder där våra elnät hänger ihop. Alltså blir det väl i princip alla på "fastlandet".
USA kör ju med 60Hz och använder sig av 2-fas system istället för 3-fas system har jag förstått det som, men jag vet inte varför?!
Men det finns inget speciellt syfte/"logik" i att dom kör med 60Hz? Någongång, någonstanns måste det väl ha funnits en "grupp" av människor av mer bestämmande typ som sa det att "yeah, what a heck. Let's go for the 60Hz system", men det borde väl finnas någon förklaring till det? Och varför 2-fas?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nej, USA har inte tvåfassystem, de har trefas liksom vi men annan spänning och frekvens. Däremot har man 2x 115 V, alltså enfas transformatorer med mittuttag så man KAN få ut 220 mellan olika uttag (likväl som vi kan få 400 mellan olika uttag)._coffe_ skrev:Vad jar hag förstått så är det många av länderna här i europa som har samma nätspänning och frekvens, 230V och 50Hz i uttagen...
Den gamla världen ligger nog före ändå.
Protte