15 483 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
hur funkar speakon kontakter?
Nej, kopplingen på bilderna du bifogade var verkligen inte snyggt gjord. Vad gäller frågan om två olika kablar som går in i samma speakon-kontakt så har jag aldrig sett det, men det betyder ju inte att det inte finns. När man driver två separata lådor med samma 4-pols speakon brukar man göra en specialare: man sätter ett 4-pols och ett 2-pols don på ena lådan, och ett 2-pols på andra lådan. I första lådan går två av ledarna från 4-pols donet till elementen och två går vidare till 2-pols donet. Sen kopplar man en 4-pols speakon fron stegen till första lådan, och sedan en 2-pols speakon mellan lådorna. Smidigt och elegant, men kanske inget du vill göra med dina egna hi-fi lådor.
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
Vad jag vill minnas är Banankontakten förbjuden i vissa länder. Tror att det stog något om det i Powersoft manual som jag läste härom veckan. (bytt från Labgruppen till Powersoft)
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
Titta på Din högtalarkontakter. Dom är rätt små. Och tänkta att använda i hemma miljö. Tror inte att man kan påstå dom är lika säkra om dom används fel.
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
Det som kan hända är att man pluggar i något som kan gå sönder i dom. Det är ju bara du som kopplar som vet hur det hänger ihop. Och vad som sitter i andra ändan. Som det har framgått tidigare är speakon riktigt bra till PA bruk. Titta på en kontakt irl kan hända att den inte är förstor. Dom 2 och 4 poliga är lika stora. 8 poliga är rätt mycket större. Har aldrig använt dom själv.(dom 8 poliga)
Redigerat:
När jag har gjort sådan lösningar, dvs speakon 4pol till 2 kablar så brukar jag ta och skala av den då 4 poliga kabeln så långt man man behöver och sena trä på en liknande
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do?productDirect=0/48C87A27DDE7453BE10000000A0A036A/48C87AC7DDE7453BE10000000A0A036A/48C8C750DDE7453BE10000000A0A036A/48C9F57AC045453CE10000000A0A036A
strumpa och krympslang där de går ihop samt en litet svart buntband
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do?productDirect=0/48C87A27DDE7453BE10000000A0A036A/48C87AC7DDE7453BE10000000A0A036A/48C8C750DDE7453BE10000000A0A036A/48C9F57AC045453CE10000000A0A036A
strumpa och krympslang där de går ihop samt en litet svart buntband
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
När jag tänker efter tror jag har sett den här lösningen på en klubb i Schweiz. Dvs en vanlig eldosa med rör till en annan eldosa. I dosorna sätter man speakon och drar kabel i röret. Har för mig jag sett dosinsats som passar för speakon från Jung eller Gira. Räcker med en dosa vid förstärkaren och ett rör till varje plats du vill ha uttag om du kör stereo. Här är tanken att du ansluter en högtalare till par 1 den andra till par 2 i den speakon som sitter vid förstäraren Om det ska vara till en hemmabio blir det fler dosor & mer rör allt efter behov.
Går att förenkla om du struntar i kontakterna i dosorna. Högtalarkabelen direkt från förstärkaren in i dosan via röret ut ur dosan till högtalaren. Sätt på doslock med kabelutgång.
Snyggare och dyrare lösning. Dra inte högtalarkabel i väggen. Kör lågnivå och sätt en förstärkare vid varje högtalare. Glöm inte ett eluttag vid varje högtalare.
Länkar
www.neutrik.com Dom som gör spekon. Finns fler som gör liknande
Dosinsatser
dom gör alla insatser för högtalarkabel i olika varianter finns fler.
www.merten.de/html/en/
www.gira.com
www.jung.de
Spekon finns att köpa i nästan varenda musikaffär som säljer musikutrustning. Om du bor i nära Kjell & Company så har dom några olika varianter att välja på.
Går att förenkla om du struntar i kontakterna i dosorna. Högtalarkabelen direkt från förstärkaren in i dosan via röret ut ur dosan till högtalaren. Sätt på doslock med kabelutgång.
Snyggare och dyrare lösning. Dra inte högtalarkabel i väggen. Kör lågnivå och sätt en förstärkare vid varje högtalare. Glöm inte ett eluttag vid varje högtalare.
Länkar
www.neutrik.com Dom som gör spekon. Finns fler som gör liknande
Dosinsatser
dom gör alla insatser för högtalarkabel i olika varianter finns fler.
www.merten.de/html/en/
www.gira.com
www.jung.de
Spekon finns att köpa i nästan varenda musikaffär som säljer musikutrustning. Om du bor i nära Kjell & Company så har dom några olika varianter att välja på.
Redigerat:
Klicka här för att svara