Håller på att inreda övervåningen på en 1,5 plans villa och jag har nu funnit att det går bara ett flexrör på 16 mm från centralen upp till övervåningen. Då golvet är limmat och spikat på övervåningen undrar jag om det räcker med ett flexrör för att dra upp 3 faser och om det är lagligt?
Skall framöver ta in en elektriker för att dra all el på övervåningen men skulle nu vilja kunna börja spika upp alla väggar innan jag tar in elektrikern och det är svårare att riva golvet efter alla väggar är på plats.

C
Helt okej. Dela upp dom i en uppmärkt dosa, typ "Trefasmatning till enfaslaster" eller liknande.

H
Eller sätt en liten undercentral på ovanvåningen. Se bara till så att du drar upp 2,5 kvmm kabel.

Går det lätt att ta upp ett hål i golvet över centralen så gör det.

Om du skall ha elvärme och lite uttag och belysning så är några mer rör från centralen att föredra.

Jag tycker att folk på detta forum är för snabba med att direkt säga att man skall dra trefas och splitta i dosor, trots att det är fullt lagligt.

Enligt min mening är detta ej praxis inom villor,om det inte är rent omöjligt eller tar allt för lång tid att genomföra vid renoveringar.
Jag vet att det säkert finns många som tycker annat här på forumet.

Att splitta trefasgrupper i dosor innebär andra krav på märkning och dokumenation.

H
b2b2 skrev:
Går det lätt att ta upp ett hål i golvet över centralen så gör det.

Om du skall ha elvärme och lite uttag och belysning så är några mer rör från centralen att föredra.

Jag tycker att folk på detta forum är för snabba med att direkt säga att man skall dra trefas och splitta i dosor, trots att det är fullt lagligt.

Enligt min mening är detta ej praxis inom villor,om det inte är rent omöjligt eller tar allt för lång tid att genomföra vid renoveringar.
Jag vet att det säkert finns många som tycker annat här på forumet.

Att splitta trefasgrupper i dosor innebär andra krav på märkning och dokumenation.
Varför kan han inte sätta en undercentral på ovanvåningen och dra det planets el från denna??

Nej, ett 16mm VP-rör räcker normalt inte för att dra upp tre faser som sedan ska fördelas på uttag etc. Som nämnts bör man undvika att splitta en trefasgrupp i en dosa om det går. Du skulle i så fall behöva en liten undercentral. Om man får skippa huvudbrytaren (tror det finns en regel att det ska finnas) så räcker en 4-modulers normcentral med tre dvärgbrytare, förutsatt att huvudcentralen har en huvudbrytare och JFB. Och en undercentral bör normalt matas med 6mm2 även om 2.5mm2 är tillåtet (kräver avsäkring i matande central). Då behövs i vilket fall ett grövre rör även om det kan gå att baxa in 5x2.5mm2 i ett 16-rör.

Men det är antagligen overkill med en undercentral så bättre är då att dra upp fler rör (1-fasgrupper). Trä går att borra i...

Undercentral tycker jag är helt ok, kan bli lite problem att få in 5st 2,5mm2 i 16 rör. 20 rör är att föredra.

H
Behöver väl bara 4*2,5 om du sätter en JFB samt en huvudbrytare i undercentralen. Då kan man även avsäkra mot huvudsäkringarna.

Näpp PEN-ledare måste var 6mm2 vid TN-C system.
Svensk standard rekomendera 6mm2:s matning till UC
Detta framgår i många andra trådar på forumet.

Med andra ord 5l-edare TN-S räcker det med 2,5mm2
4-ledare TN-C 6mm2

b2b2 skrev:
Näpp PEN-ledare måste var 6mm2 vid TN-C system.
Är det inte 10 mm2?

mycke_nu skrev:
Är det inte 10 mm2?
joop

Men ta det lite lungt nu. Vad skall det finnas på övervåningen, hur stor är den?

Om vi antar att det inte skall vara elvärme, bara några sovrum, kanske en TV. Då behöver de inte vara fel med 1 fas till hela våningen. Beror givetvis på hur stor den är.

Ja för att kunna ge något så när bra råd måste vi veta VAD du ska ha på övervåningen? Elvärme? Bubbelpool? Serverrum med 10st datorer? Centraldammsugare? Ventilationsaggregat? eller bara belysning/uttag?

H
Hur blir det om man drar upp 5*2,5 kvmm till en dosa och sedan delar detta till 3 enfas grupper. Kan väl inte bli bra. Även här måste man väl dra upp en 6kvmm som nolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.