Ska rörelsevakten och strömbrytaren styra samma belysning?

Förbehåller mig rätten att detta kan vara felaktigt, men borde det inte gå att göra såhär?
Där den ena brytaren är rörelsevakten och den andra är vid den andra öppningen.
Det som kan ställa till det är dimmerfunktionen... måste du ha det?

Kopplar du så där så släcks ju aldrig lampan om man tänder den på brytaren.

Sätt rörelsevakt på båda ställena om inte en rörelsevakt på ett ställe kan "se" hela utrymmet.

Haha, naturligtvis.. ska nog inte vara mer här nu ;)

Rrrrr skrev:
Ska rörelsevakten och strömbrytaren styra samma belysning?

Ja. både strömbrytare och rörelsevakten ska styra spotlightsen i taket.

Återfjädrande strömbrytare och trappautomat?

Apprentice skrev:
Återfjädrande strömbrytare och trappautomat?

Nej, bara en vanlig strömbrytare.

Varför vill du ha en rörelsevakt och en vanlig strömställare?

//Patrik

Redigerat:
Ja, berätta nu mer om förutsättnigarna, kan du placera PIRen så den ser bägge dörröppningarna eller? Vilken funktion är du ute efter här?

Efter jag skrev mitt smartaste inlägg hittills så tänkte jag mer i stil med impulsrelä med hjälpkontakt eller nåt åt det hållet. Då borde man kunna få till det. Men har inte lagt ned nå mer energi på det, faktiskt.
Tycker TS kan vara lite mer tydlig om behoven?

finns det rörelsevakt med trappfunktion så är det ju inga problem men jag har inte sett en sån.. det är ju bättre att du sätter en trapp så att du kan tända på ett ställe och släcka på det andra stället.. så hade jag gjort.. ser ingen idee med det du vill göra..

Slugge skrev:
Ja, berätta nu mer om förutsättnigarna, kan du placera PIRen så den ser bägge dörröppningarna eller? Vilken funktion är du ute efter här?
Okej, så här ligger det till.

Det är ett garage som är ihopbyggt med huset. Från garaget kan jag gå direkt in till tvättstugan. Jag vill kunna tända lyset från dörröppningen till tvättstugan, men vill
även att lyset ska tändas så fort jag kör in bilen.

Enklast hade varit att sätta en rörelsevakt istället för strömbrytare vid dörren. Dock kommer ett avloppsrör ner precis vid strömbrytaren så om jag hade satt ditt en rörelsevakt så skymmer avloppsröret när jag kör in med bilen.

Det kanske är bäst med dubbla rörelsevakter eller skippa hela idén med rörelsevakt. Bifogar en ritning på garaget..

• garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ kan vara att sätta en liten armatur kopplad på rörelsevakt för att få lite led ljus när du kör in bilen. Ska du sen arbeta i garaget tänder du på strömbrytaren för att få bra arbetsljus.

Sätt en "rund-tittande" rörelsevakt i taket så ser den både då du kommer från huset och då du kommer in med bilen. Alt en vanlig rörelsevakt i hörnet lngst ner till höger. Alt armatur(er) med inbyggd rörelsevakt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.