På min nuvarande spis står det 400v och det är framdraget 230v på tre faser och jord men på den nya spisen(Electrolux EKD60950w) står det 230v och enl. tillverkaren så ska det vara 230v på tre faser, men vad är det för skillnad?

Kolla kopplingsschemat som brukar finnas på spisen (eller i någon dokumentation). Vissa spisar behöver neutralledare (alltså totalt fem ledare). Det är 400 V mellan faserna, 230 V mellan fas och neutral.

Om det står 230V på tre faser så måste du ha en nolla också. Saknas den så får du anlita en elektriker som antingen drar fram en nolla från centralen eller om det går koppalr om spisen att gå på 2 faser.Och koppalr om en av faserna till atta vara nolla. En ganska vanlig lösning. Går det att med rimliga insatser få fram en nolla så är ju dte bäst.

Jag skruvade av höljet på vägguttagen och det är framdraget nolla men på stickproppen på min gammla spis finns bara tre "piggar" en till varje fas plus jorden, nollan används inte. Är det då rätt framdraget till den nya spisen?

Troligen, men kontrollmät!! och kolla helst också i centralen att nollan sitter där den ska.
Din gamla spis hade 400V elementspänning - den behövde ingen nolla.
Hur många stift har din nya spis, fem? Den vill i så fall ha en nolla.

Skall vi inte snart fixa en spikad tråd för detta ämnet?

/Kent

snickarboden skrev:
Skall vi inte snart fixa en spikad tråd för detta ämnet?

/Kent
Precis! Känns som att varannan tråd här handlar om hur man gör då man byter spis, alt byter spis till separat häll/ugn.

Bra ide, är ju minst en men ofta tre-fyra trådar per vecka...en spikad "spis-häll-ugn-perilex-demystified-tråd" skulle vara utmärkt.

Jag erbjöd mig att skriva en sida på Wikin, men det rann ut i sanden pga alla diskussioner om behörighet. Nån gång kanske när jag får tid...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.