Har en hel bunt med kablar som skall gå från centralen till kök, våtrum och i vissa fall vidare utomhus. Förläggningen måste bli dold ett par meter så jag funderar på att dra dem i ett 2 m långt 50 mm rör i golv eller vägg. Installationen lämpar sig inte för FK i VP pga miljön och svårigheter att gå fram i kalkstensväggar mm.

ELVIS klarar inte blandade kablar så man får räkna på de olika fallen var för sig vilket inte är så tillfredställande. Jag är hyfsat säker på att det finns goda marginaler, men det vore värdefullt med synpunkter och/eller andra beräkningsmetoder. :)

2 st EKLK 5G2,5 C16A (VVB, uttag kök mm)
4 st EKLK 5G2,5 C10A (TT, TM, pumpar, ugnar, DM mm mm. Ej spis.)
1 st N1XV 5G6 C20A (VP)

Max total ström 3x25 A (begränsat av huvudsäkringarna och till viss del effektvakt)

Dom två C16A-kablarna ligger på gränsen. Strömvärdet för 3 belastade ledare i infälld 2.5mm2 kabel är 17.5A vid 30 grader.

Huvudsäkringarnas storlek gör att du troligen bara behöver räkna med 2 (kanske 3) anhopade kablar, vilket i så fall ger en omräkningsfaktor på 0.80 (0.70) vilket ger strömvärdet 14A (12A). Så om jag tolkar det rätt så går det inte att avsäkra 2.5mm2 med en 16A dvärg i detta fall. 13A skulle säkert funka.

Det beror på om man får göra antaganden om vilka kablar som normalt kommer att vara belastade samtidigt, och hur mycket. Men, i och med att du har alla(?) uttag på dessa två kablar så kan de ju teoretiskt belastas till max. Jag skulle nog gå ned till 13A.

Hm, ja du har rätt. får nog investera i några meter 4 mm2.

Tack!

Behöver du ha VVB och uttag i kök säkrat 16A?

Rrrrr skrev:
Behöver du ha VVB och uttag i kök säkrat 16A?
Nja, kanske inte VVB. VV skall gå på VP, jag bara förbereder för en eventuell framtida elpatron av okänd effekt. Det kanske inte finns större än 3x10A?

I köket vill jag ha 16A så man kan köra popcornmaskinen och vattenkokaren samtidigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.