7 709 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Trefas utan nolla
Hej!
Blev precis lite fundersam. Hade en elektriker hemma i förra veckan som installerade min varmvattenberedare. Det är 380V trefas utan nolla. Men, elektrikern hade ingen trefas-dvärgbrytare med sig utan han satte dit tre st enfas 10A-dvärgbrytare istället.
Min fråga är då, vad händer om jag nu går dit och slår av en av dvärgbrytarna? Då det är kopplat utan nolla vilken väg tar då strömmen? Är det något felaktigt här? Finns alla tre faser blir ju summaströmmen noll, men vad händer om jag bryter en fas? Varmvattenberedaren är av äldre modell utan nolla.
Mvh Pagge
Blev precis lite fundersam. Hade en elektriker hemma i förra veckan som installerade min varmvattenberedare. Det är 380V trefas utan nolla. Men, elektrikern hade ingen trefas-dvärgbrytare med sig utan han satte dit tre st enfas 10A-dvärgbrytare istället.
Min fråga är då, vad händer om jag nu går dit och slår av en av dvärgbrytarna? Då det är kopplat utan nolla vilken väg tar då strömmen? Är det något felaktigt här? Finns alla tre faser blir ju summaströmmen noll, men vad händer om jag bryter en fas? Varmvattenberedaren är av äldre modell utan nolla.
Mvh Pagge
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
VVB värmer sämre om du förlorar en fas.
Strömmarna tar ut varandra även vid tvåfas!
//Patrik
Strömmarna tar ut varandra även vid tvåfas!
//Patrik
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Det händer inget annat än att effekten halveras: Ett av elementen i VVBn kommer att vara kopplat mellan två faser men dom andra två blir seriekopplade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
...om VVBn är D-kopplad. Är den Y-kopplad (utan nolla) blir effekten också halverad men i detta fall ligger endast två element i serie.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Precis, det blir 0W.
Finns bleck som man kan sätta på de tre dvärgarna så att de manövreras som en, kan kanske vara vettigt att sätta på ett sådant.
I alla fall så skall det vara så enligt regelverket.
Ring och be honom skicka ett sådant så är även efterföljande ägare lyckliga.
/Kent som själv slarvar med det där *mutter*
I alla fall så skall det vara så enligt regelverket.
Ring och be honom skicka ett sådant så är även efterföljande ägare lyckliga.
/Kent som själv slarvar med det där *mutter*
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Finns INGET krav att det ska vara 3-poliga automater för trefaslaster.
Sammankopplingsskenor har enligt detta forum försvunnit då de är lätta att ta bort. Hur gör man med diazed, ett snöre runt om.
Protte
Sammankopplingsskenor har enligt detta forum försvunnit då de är lätta att ta bort. Hur gör man med diazed, ett snöre runt om.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är väl bättre med 1-poliga automater i fall med värme. Skulle en lösa ut så värmer den ändå = mindre risk för frysning.
Klicka här för att svara