4 745 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Får man byta till jordad stickpropp?
Jag har bytat ut sladdarna till ett gäng av mina maskiner (elhandverktyg, 230V), för att få längre sladdar. Samtliga verktyg är dubbelisolerade. De nya sladdarna har minst lika stor diameter på ledarna som ursprungssladden. Dock är de nya sladdarna utrustade med en jordledare, och dessutom har jag monterat en jordad stickpropp. Jordledaren är såklart inte inkopplad i maskinen, och inte heller i stickproppen. Är detta OK, eller finns det några regler (eller sunt förnuft) som säger annorlunda?
Ger det mig ett skydd även om det inte finns något att koppla jordledaren till i maskinen? Skulle strömmen vid en kortslutning (orsakad av att jag råkar klippa sladden) kunna ledas till jord via jordledaren istället för via mig tex? Är det så du menar?petersv skrev:
Formellt sett får man inte göra det, men det finns väl ingen reell säkerhetsrisk med att göra det. Dock så borde du då ta bort dubbelkvadraten (Klass II-märkningen) från maskinens märkning eftersom enligt Elsäkerhetsverkets tolkning så blir en apparat Klass I så fort den har jordad stickpropp (även om jorden inte är ansluten till nåt inuti maskinen).
Sen blir det ju också så att om du byter sladd mot något som tillverkaren inte skriver i manualen att man får byta till så slutar tillverkarens ansvar att gälla.
Jag tror också att längden på sladden påverkar EMC-egenskaperna så med längre sladd är risken större att du stör (jag vet i alla fall att maskiner skall EMC-provas med den kabellängd de har).
Sen blir det ju också så att om du byter sladd mot något som tillverkaren inte skriver i manualen att man får byta till så slutar tillverkarens ansvar att gälla.
Jag tror också att längden på sladden påverkar EMC-egenskaperna så med längre sladd är risken större att du stör (jag vet i alla fall att maskiner skall EMC-provas med den kabellängd de har).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nerre, det där är lite väl mycket paragrafrytteri, isolationen på maskinen blir inte sämre för att man byter sladd. Om det känns bättre så kan man peta bort (huggmejsel och hammare om det behövs) skyddsjordblecket.
EMC egenskaperna är ett litet problem på handmaskiner och hur hanterar man då en skarvsladd, den har ingen stördämpning i uttaget, hela avstörningen sitter i maskinen så kabeln har ingen inverkan.
Protte
EMC egenskaperna är ett litet problem på handmaskiner och hur hanterar man då en skarvsladd, den har ingen stördämpning i uttaget, hela avstörningen sitter i maskinen så kabeln har ingen inverkan.
Protte
När jag behöver byta kontakt/sladd på apparaten brukar jag byta till såna här sladdar
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23380875
Men 3m var kanske lite för kort till dina maskiner?
Anledningen till att jag gör på det sättet är mer estetiskt.
Men med det som inte är fast installation får man enligt lagen göra hur man vill. Men tillverkarens garanti att apparaten uppfyller alla normer (CE-märket) slutar naturligtvis att gälla.
Sedan är jag lite osäker på om du får sälja maskinen vidare.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23380875
Men 3m var kanske lite för kort till dina maskiner?
Anledningen till att jag gör på det sättet är mer estetiskt.
Men med det som inte är fast installation får man enligt lagen göra hur man vill. Men tillverkarens garanti att apparaten uppfyller alla normer (CE-märket) slutar naturligtvis att gälla.
Sedan är jag lite osäker på om du får sälja maskinen vidare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Har du en hänvisning? Jag ser inte detta förbud nånstans under kapitel 412 i reglerna.Nerre skrev:Formellt sett får man inte göra det, men det finns väl ingen reell säkerhetsrisk med att göra det. Dock så borde du då ta bort dubbelkvadraten (Klass II-märkningen) från maskinens märkning eftersom enligt Elsäkerhetsverkets tolkning så blir en apparat Klass I så fort den har jordad stickpropp (även om jorden inte är ansluten till nåt inuti maskinen).
Skyddsjorden får dras in i kapslingen (även passera igenom) men får inte anslutas till ledande delar i apparaten (412.2.2.4).
I den riktiga världen utanför skrivbord och paragrafer har du ju höjt elsäkerheten genom att ha friska sladdar så låt de jordade stickpropparna sitta kvar.
Hänvisningen är ett brev som jag har en kopia av i en pärm på jobbet. Vi (jobbet) har alltså frågat dem då vi var tveksamma till tolkningen. Du hittar knappast några apparater med jordad stickpropp eller jordat apparatintag som har dubbelkvadrat på sig.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara