Man kan byta ut alla gamla uttag mot sånadär som det bara går att stoppa in platta stickproppar i, då kan man inte använda gamla ojordade prylar och därmed så är det ofarligt att ha ett jordat uttag...Glufsglufs skrev:
Frågan är dock om det finns nån praxis kring detta?
Men den skillnaden är lätt att se. Är det en "vanlig" kontakt så är det ett "vanligt" uttag, lamputtagen ser annorlunda ut.Glufsglufs skrev:
Såhär ser lamputtag ut:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135417686
Det bästa om man vill göra så är att installera fyrvägsuttag, de flesta sådana går att dela på två halvor. Ena halvan kopplar man över strömbrytaren och andra halvan får ström hela tiden. Det kräver dock att man drar in ytterligare en tråd till uttagen (om du inte har sån otrolig tur att båda redan finns framdragna hela vägen, det kan ju vara samma rör/slinga som går till alla dina uttag).mrdaniell skrev:En annan lite rolig sak som upptäckts är i vardagsrummet.. Där styrs lamputtagen ovanför fönster och 4 av 6 vägguttag på samma brytare. Där är väl tanken att man haft har lampor i fönstret som går till vägguttagen och tyckte det var jättebra om man kunde släcka allt från en knapp :S
Inte så smart om man vill ha annat än lampor i dessa uttag...
Jag håller med! Jordfelsbrytaren gör nytta även om det bara är ojordade uttag i större delen av huset. Om man tar i nåt strömförande ojordat och t.ex. ett element så skyddar jordfelsbrytaren...Akzid skrev:
Yxis, jag är elektriker sen 1993 så jag vet vad som är vad, saken är den att lekman inte alltid kan fackspråk och kan då nämna saker vid fel namn helt enkelt.yxis skrev:Man kan byta ut alla gamla uttag mot sånadär som det bara går att stoppa in platta stickproppar i, då kan man inte använda gamla ojordade prylar och därmed så är det ofarligt att ha ett jordat uttag...
Frågan är dock om det finns nån praxis kring detta?
Men den skillnaden är lätt att se. Är det en "vanlig" kontakt så är det ett "vanligt" uttag, lamputtagen ser annorlunda ut.
Såhär ser lamputtag ut:
[länk]
Det bästa om man vill göra så är att installera fyrvägsuttag, de flesta sådana går att dela på två halvor. Ena halvan kopplar man över strömbrytaren och andra halvan får ström hela tiden. Det kräver dock att man drar in ytterligare en tråd till uttagen (om du inte har sån otrolig tur att båda redan finns framdragna hela vägen, det kan ju vara samma rör/slinga som går till alla dina uttag).
Jag håller med! Jordfelsbrytaren gör nytta även om det bara är ojordade uttag i större delen av huset. Om man tar i nåt strömförande ojordat och t.ex. ett element så skyddar jordfelsbrytaren...
Att sätta uttag bara för "platta" stickproppar försvårar en hel del, alla apparater som är ojordade som tex en damsugare blir svår att använda då dom har runda stickproppar utan jordbläck.
Klicka här för att svara