Hej,

Jag ska köpa infälda spottar denna veckan som kommer för att fälla in i taket i köket. Taket ska sänkas och el behöver dras till spottarna, som förövrigt en elektriker kommer att göra. Min fråga är dock hur många spottar jag kan koppla in på ett uttag? Min plan är att ha 6 stycken spottar i rad i köket , och det finns bara ett takuttag idag som jag antar elektrikern kommer att ta elen ifrån. Det uttaget är på 10A och de spottarna jag ska köpa är 230V halogen.

Mvh
A.

Beroende på vad mer som går på den säkringen som försörjer uttaget så kan du generellt maxbelasta den säkringen med 2300W, totalt alltså. Så om dina 6 spottar är på 50W vardera så har du typ 2000W kvar att gå på md andra saker.

230V x säkringens storlek (i det här fallet 10A) = 2300W

athlete skrev:
Hej,

Jag ska köpa infälda spottar denna veckan som kommer för att fälla in i taket i köket. Taket ska sänkas och el behöver dras till spottarna, som förövrigt en elektriker kommer att göra. Min fråga är dock hur många spottar jag kan koppla in på ett uttag? Min plan är att ha 6 stycken spottar i rad i köket , och det finns bara ett takuttag idag som jag antar elektrikern kommer att ta elen ifrån. Det uttaget är på 10A och de spottarna jag ska köpa är 230V halogen.

Mvh
A.
Om du kör med 50 Watts blir det 2300 / 50 = 46 styck. På en och samma säkring 10 A.

Formeln kan vara bra att ha med sig..

P = U * I
P (effekt anges i watt), U (Spänning anges i volt), I (Ström anges i Ampere)

Därav, 230v * 10A = 2300w

Skall du ha dimmer på spottarna, så brukar dimrarna vanligvis ligga på 300 watt (finns även dimmrar med högre watt antal) och man skallt tydligen inte belasta dimmrarna fullt ut hör jag hört, men det kan nog någon annan typ elektriker här svara på.

dusthall skrev:
Skall du ha dimmer på spottarna, så brukar dimrarna vanligvis ligga på 300 watt (finns även dimmrar med högre watt antal) och man skallt tydligen inte belasta dimmrarna fullt ut hör jag hört, men det kan nog någon annan typ elektriker här svara på.
Så sant, det finns dimmarar runt 300W, 600W, 900W och över 1000W men det kostar ju därefter också ;)

Både trafos och dimmrar ska man väl inte maxa, kan ju vara bra att ha typ 10% över eller så. Är man på gränsen så kan man ju välja en "storlek" större.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.