1 078 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
2 radiatorer på 3 faser
Hej !
Funderar på varför man i min stuga (byggd -70) kopplat de befintliga radiatorerna (2st tillsammans 1600w) ett under varje fönster, som jag förstår det i "serie" med hjälp av tre faser. Rummet är ca 15m. Skulle det inte räcka med 2 faser. Jag skulle gärna vilja frigöra en propp. Skulle det gå ?:x
Funderar på varför man i min stuga (byggd -70) kopplat de befintliga radiatorerna (2st tillsammans 1600w) ett under varje fönster, som jag förstår det i "serie" med hjälp av tre faser. Rummet är ca 15m. Skulle det inte räcka med 2 faser. Jag skulle gärna vilja frigöra en propp. Skulle det gå ?:x
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Därför att man vill fördela lasten så jämnt som möjligt mellan faserna.
I ditt fall har du alltså 2 st 400V-element på 800W, det ena kopplat mellan t.ex L1-L2 och det andra mellan L2-L3?
1600W mellan två faser är inte mycket att bråka om så visst skulle det gå att lägga elementen mellan samma två faser. Man bör dock först titta på hur hela stugan belastar dom tre faserna så att det inte blir väldigt snett.
Men det är en nödlösning. Det kanske finns andra alternativ att lösa ditt problem.
I ditt fall har du alltså 2 st 400V-element på 800W, det ena kopplat mellan t.ex L1-L2 och det andra mellan L2-L3?
1600W mellan två faser är inte mycket att bråka om så visst skulle det gå att lägga elementen mellan samma två faser. Man bör dock först titta på hur hela stugan belastar dom tre faserna så att det inte blir väldigt snett.
Men det är en nödlösning. Det kanske finns andra alternativ att lösa ditt problem.
Precis som Bo skriver får du kanske lägga någon annan förbrukare på den tredje fasen för att jämna ut, det beror ju helt på hur installationen i stort ser ut. Men två radiatorer på samma faser borde ju inte innebära några problem.
Är ju inte säkert att TS har 400V radiatorer. De kan vara en 3fasmatning för värme, med 230V radiatorer, första på L1 andra på L2 och tredje fasen oanvänt/för framtida bruk.
Drar man en värmegrupp där man vet att man behöver två faser, så är det nog inte så långsökt att elektrikern dragit 3faser då han lix drog så att säga.
Drar man en värmegrupp där man vet att man behöver två faser, så är det nog inte så långsökt att elektrikern dragit 3faser då han lix drog så att säga.
Bo har rätt i upplägget. Det är två 400v radiatorer. Sen är det också så att elen i stugan år uppdelad på två centraler. En för värme den andra för övrigt.Kanske kan det spela in då man som Bo nämnde bör tänka på att inte belasta faserna allt för snett.:|
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Hmm, är det i värmecentralen du behöver frigöra en säkring? Den centralen har väl en egen huvudbrytare så att man kan bryta all värme utan att bryta hushållselen?
Tänkte att jag om jag frigör en säkring i värmecentralen kan använda den för att stötta upp värmen med en 230v radiator under "köksfönstret". Det kräver förstås att jag drar "nytt" från värmecentralen till "köket". Visst, det finns huvudbrytare i värmecentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Bästa alternativet är då ett 400V-element som du lägger mellan L3-L1.
Om du ändå ska ändra på den fasta installationen för att installera ett nytt element så skulle jag alla gånger valt att fortsätta med 400V-element.
Tips: rusta verkar rea ut sitt 400V-sortiment. Jag köpte ett 500W-element (som påstås ha elektronisk termostat, dock utan gradering vilket inte bådar så gott) för 404:- här om dagen...
Tips: rusta verkar rea ut sitt 400V-sortiment. Jag köpte ett 500W-element (som påstås ha elektronisk termostat, dock utan gradering vilket inte bådar så gott) för 404:- här om dagen...
Klicka här för att svara