Som topic. Vilken klassning bör det vara på en elcentral som ska sitta i en verkstad?

hopp till el med dig

Mikael_L
Det beror på vilken verksamhet som utförs där, så ska du få ett vettigt svar måste du berätta vad du gör i din verkstad/garage.

Precis som Mikael_L skriver så beror de på vad du ska göra. I ett vanligt garage är det inga speciella krav på IPklass (rätt vanligt att man förr satte vanliga plåt diazed centraler i garage.. IP20).

Ska du däremot tvätta bilen eller slipa/meka mycket så skulle jag sätta en kapslad central (IP44-IP65)

Mikael_L
Egentligen spelar det inte så väldigt stor roll att gå från IP2x till IP4x, då man ändå inte uppnår dammskydd med någon av dom. Minst IP5x om det är dammig verksamhet, alltså.
Vad det gäller IPx1 IPx2 IPx3 osv så blir det ju en (för en lokal) tydlig förbättring i varje steg.
IPx4 känns som minimum om man kan förutsätta relativt mycket vattenstänkande, men IPx5 eller högre ifall det finns risk att man spolar rakt mot centralen ibland.

ipklasser.gif

Mikael_L
IP55 satt jag i garaget, inte för att det säkert behövdes.:)
Men då behöver den iaf inte bytas ifall jag börjar damma eller stänka mer. d^_^b

Kommer inte tvätta bil. Däremot kommer det finnas slipdam och annat.

De som vi tittade på var IP55 om jag inte minns fel. Ska kolla med honom ikväll. Men den listan du skickade med var riktigt bra Mikael. Ska kolla med vad försäkringsbolaget säger på måndag också. Kan vara skoj att veta.

Trevlig tabell! Av alla IP-tabeller jag sett hittills så är denna den bästa sammanställningen. Önskar den gick att förstora - lite svårt att läsa det finstilta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.