Har rivit bastun och håller på att göra ett torkrum. Om man ska ha en fuktstyrd paxfläkt eller likv. måste man koppla den till en strömbrytare eller räcker det att dra fram el till fläkte så sköter den sig själv med fuktstyrningen.

Krav finns det nog inte. Manualen brukar kräva en brytare för underhållsändamål, men där duger säkringen.
Dock vill man ofta ha en (dubbel) strömbrytare, dels för att kunna stänga av fläkten och dels för att få den att gå kontinuerligt.

Lika bra att dra en extra kabel så slipper man ångra sig.....

Nu vet jag inte riktigt här men jag har en gång lärt mig att fläktar och liknande ska föregås med 2-polig brytare men det kanske iofs bara gäller våtutrymmen och/eller så har kraven sänkts sen jag lärde mig det.

Pax har ju brytare att sätta på fläkten som är godkända..

Detta med 2-polig brytare har diskuterats (spisar, fälktar etc). Jag tror vi kom fram till att det inte behövs i bostäder - att säkringar som är godkända som frånskiljare räcker.

Bo.Siltberg skrev:
Detta med 2-polig brytare har diskuterats (spisar, fälktar etc). Jag tror vi kom fram till att det inte behövs i bostäder - att säkringar som är godkända som frånskiljare räcker.
Det är installationsanvisningen som gäller. Står det där att den skall föregås av två-polig brytare (som tex PAX) så ska den det. Sen om det är speciellt nödvändigt kan man ju diskutera

Bo.Siltberg skrev:
Ok, men allt som oftast vill ju kund ha brytare på fläkten så jag fortsätter med tvåpoliga iaf i våtutrymme där det funkar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.