Har hittat felet på min tvätt/torkmaskin som "brann" häromdagen...Styrkortet kortade och brann, vilket förstörde ett kontaktstycke. Det är enkelt fixat, byta styrkortet..och jag skulle ju kunna använda islolerade kabelskor+ krympslang och sätta på varje kabel och respektive stift på kortet, men tänkte höra om någon vet var man kan söka efter olika kontaktstycken? Det är inga styrspår som det skall passa i osv utan det träs bara på stiften på kretskortet...
Skall naturligtvis ta en bild och lägga upp så man ser exakt hur det ser ut..men tänkte att någon satt på någon bra sida för sådant här :-)

Om du skriver vilket märke / modell det är på maskinen så kan nog jag eller någon annan kolla i en reservdelslista vad som gäller.

UPO WD7125

Stora kontakten som sitter på styrkortet och det är strömkablaget så att säga, inte det som går till programverket och annat :-)

fick tag i styrkortet, det har kommit en ny modell visserligen men det är till min maskin.
Men jag löste kontakten på så sätt att jag sparade den del av kontkten som klarat sig utan skador , det hade ju bara smält i ena kanten på kontakten så jag sågade av den del som var förstörd och de två kablar som skall sitta där satte jag krympslang och kabelsko på ..Så nu skall jag montera det nya kortet och se om det fungerar :-) Ibland behöver det inte vara så avancerat..Hoppas det funkar bara :-)

Trasiga styrkort är väl bara att laga?

Tips: be en radio-tv-reparatör eller kanske snarare någon som mekar med proffessionella ljusanläggningar att ta en titt på kortet. Det är ungefär samma komponenter som används oavsett om man styr delarna i en tvättmaskin eller en ljusanläggning...

(Jag har iofs aldrig lagat något styrkort till just en tvättmaskin, däremot har jag lagat styrkortet till nån bastu nån gång, det var en helt vanlig triac som pajat, det var bara att ta en på måfå ur reservdelssamlingen för discoljus ungefär).

njae det här hade smullit ordentligt..totalt sönderbränt.

Bytte men det small igen så nu åker den på skroten..Är kortis någon annanstans i maskinen som gör att det skjuter kortet..Och jag chansar inte med ett kort till.HAr en ny maskin som kommer imorgon så...Bye bye UPO :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.