Hej!

Jag bor i ett snabb-bygge från 70-talet där mycket av elen är dragen utanpå väggarna. Kablarna går i kanaler från Thorsman runt golvet och dörrarna. Ovanför dörrarna finns ofta en kopplingspunkt dold under en fastskruvad listbit. Där under är ledarna "elegant" hopdragna med toppklämmor.

Nu har jag lyckats skada en av kablarna och måste byta ut den mellan en kopplingspunkt och det första vägguttaget i kedjan. Problemet är att det är ett ojordat system. All kabel som jag hittat i affärerna är jordad (EKK 3G1,5).

1. Finns det 2-trådig EKK att köpa nånstans?

2. Kan man som alternativ installera 3-trådig? Vad gör man med jordtråden i så fall? Det finns ingen jord vid kopplingspunkten.
 
  • Gilla
Ansle
  • Laddar…
Låt bli att koppla gul/grön kabel ?
 
Jovisst, men är det ok att lämna den på det viset?
 
EKK med bara 2 ledare är ganska utmobbad idag använd 3 och vik undan gul/grön. Draka tillverkar kabel med 2 ledare men lite lurig att hitta, testa elektroskandia, vet ej om de säljer till privatpersoner dock. Draka ska flytta sin produktion från Sverige för övrigt.
 
Som sagt, EKK 3G1.5 mm2. Vik bort gul-grön, klipp ej.

//Patrik
 
jag såg faktiskt EKK 2x1.5 på lokala bygghandeln, men dom hade INTE EKK 5G1.5 som jag ville ha...... ericsson stod det på rullen
 
Tack för svar! Får kolla om jag har tur och hittar 2X1,5 (det vore elegantare än att ha lösa trådar i varje ände!) annars får jag gå på 3G1,5 ändå.
 
Du kan ju klippa den men retligt om du skulle få användning för den nån dag. Det finns ju ett kopplingsutrymme så då kan man väl bara sätta en ubåt på för framtida behov..
 
Hornbach i Gbg hade ekk 2x1,5 iaf för ett år sedan...
 
Jag har handlat av dem med gott resultat. Typ 2 år sedan sist.
 
Skaffa en bit 3G1,5 och klipp Gul/Grön jäms med kanten.

Titta på priserna hos elot, översta och nedersta raderna 12,38 för 3-ledare
16,79 för 2-ledare. Kan tyda på att 2 ledare inte är så vanlig.

Protte

Man kanske skulle råda TS att byta ut ALLT till jordat.
 
Men herregud, köp en 3ledare..

//Patrik
 
varför ska man köpa en 3-ledare om han bara vill ha 2 ledare?, jo för att den är billigare säger ni, ja, men VARFÖR är 3-ledaren billigare?
VARFÖR är en 3x1.5 utan gulgrön svindyr?
VARFÖR är en FKK3G4 svindyr
VARFÖR är ett envägsuttag dyrare än 2-vägs?

JO, för att nästan alla köper det vanligaste, vilket gör att försäljningsvolymerna på det mer ovanliga minskar och dessa prylar blir dyrare, även om materialet som åtgår för att tillverka dem är billigare, mycket störande.
det förstör för dom som av olika anledningar inte vill ha en tråd hängandes i onödan.
 
electrocuted skrev:
varför ska man köpa en 3-ledare om han bara vill ha 2 ledare?, jo för att den är billigare säger ni, ja, men VARFÖR är 3-ledaren billigare?
VARFÖR är en 3x1.5 utan gulgrön svindyr?
VARFÖR är en FKK3G4 svindyr
VARFÖR är ett envägsuttag dyrare än 2-vägs?

JO, för att nästan alla köper det vanligaste, vilket gör att försäljningsvolymerna på det mer ovanliga minskar och dessa prylar blir dyrare, även om materialet som åtgår för att tillverka dem är billigare, mycket störande.
det förstör för dom som av olika anledningar inte vill ha en tråd hängandes i onödan.
Om man verkligen är emot att lägga in jordtråden på en överkopplingsplint eller dyl. så kan man väl klippa den snett neråt vid isoleringen. Då försvinner ledaren helt. Finns absolut ingen anledning att köpa en 2G1.5.

Om man stör sig på att det är en, för tillfället, onödig tråd i kabeln så är man en amatör som tycker att det är jobbigt och kräver exakt rätt antal ledare.
Jag minns själv att jag försökte köpa EKRK 2G1.5 när jag hade gått i skolan ett tag och skulle göra en liten installation. Sedan när man blev lite mer belevad inom yrket så försvann tankarna om att ledarantalet ska vara exakt.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.