El
hempularen: Detta är en tråd där trådskaparen har gjort en tydlig och enkel definition av vad tråden skall handla om. Jag har nu plockat bort 12 inlägg som inte följer ämnet, och ytterligare ett par kanske borde åkt med. Försök hålla er till tråden syfte.
Torpen: Tack för svaren! Åkte tillbaka till inköpsstället dagen efter och bytte, kopplade sedan in med blå som nolla och svart som fas, och klick, det funka. Den bruna är styrledning. Något var paj i elementet...... // Torpen//
PatrikElektriker: [citat] nejdå, och jobbet blev gjort precis så som jag planerade det, men det var inte jag själv som utförde det, det fick någon med lägre lön utföra.
streamline: Hallå, tack för alla intressanta trådar i forumet. På tiden att jag registrerar mig och bidrar aktivt. En fråga: Jag ska byta några Strömställare och vägguttag och tänker installera JUNG. Jag har hittat Touchdimmer (1901850) på elbutiken.se. Finns det inga vanliga trapp/kron brytare med touch funktion ? Jag kan inte tillräckligt med tyska (eller engelska heller) för att förstå
Martkarl: Sökte faktiskt på forumet innan men måste använt fel sökord... Hittade tråden http://www.byggahus.se/forum/el/136041-hur-snyggast-klaemma-ihop-apk-klammer.html Tack för snabbt svar, /m
Mikael_L: Drar du N1XV eller EKKJ/FKKJ så är det givetvis tillåtet med vilket rör som helst, då dessa får dras utan rör också. N1XV kan ju verkligen rekommenderas då den har mindre ytterdia.
-MH-: Här är en bild [bild] http://www.bohlin-nilsson.se/asp/zoom.asp?id=10341.jpg [bild]
danielr112: Den kommer räcka långt för ditt behov. det lovar jag!
elmont: Vad som avgör om du kan sätta ett uttag på en horisontell yta är hur utsatt det blir. På en arbetsbänk där du hanterar tunga stekpannor är det helt olämpligt, men på en hylla där man har prydnader stående är det inga problem. Det är som vanligt, omständigheterna som avgör.
b_hasse: [citat] Jag tror att det fungerar i teorin, men att ingen skulle använda en Scott-T för att driva en spis. Har du funderat på hur stor, tung och dyr en sådan koppling skulle vara? De företag som jag handlar hos har inte transformatorer i den storleken. En gissning: 50 kg och 10 000:- /Hasse
Bo.Siltberg: Idéboken för villaägare på http://www.eio.se/ElIHemmet/Sidor/default.aspx har många bra små tips, t.ex (tidsstyrd) strömbrytare för uttag över bänk i köket. Extra uttag i rummen över en gemensam strömbrytare är också bra för alla smålampor i fönstren om man har många sådana.
Patrick E: Hej, förstår inte riktigt vad du vill parallellkoppla och vad du vill åstadkomma förutom att få dina LED-lampor i valvet att lysa svagare. Du kanske får förtydliga dig lite. LED-lampor kräver convertrar avsedda för LED. Normalt menar man med trafo (transformator) en apparat som transformerar ned en växelspänning till en annan växelspänning. T ex 230 V till 12 V. Vanliga halogenlampor
Avemo: När jag flyttade in i lägenheten där jag bodde tidigare fanns en spisec installerad. Det tog kanske så mycket som en vecka innan jag tog bort den. Medan jag bodde i studentrum satt en timer på väggen som man fick skruva på innan man kunde använda spisen. Skulle man laga mat i mer en en halvtimme var man tvungen att vara observant på när timern gått ut. Alternativet var att spänna en
bompa: Baserat på min tidigare tråd om Nexa etc.. Så undrar jag om det finns någon (helst touch) med Dimmer som kan fjärrstyras Alltså ihopbyggt från början.. Var finns det?
jrh: Tack för svar. Det besparar helt klart en del jobb att behålla trådar och säkring, så det blir nog så vi gör i det här fallet. Någon som kört på 20A och haft problem? Enligt produktspec ska ju de flesta hällar ha 2x16A eller 1x25A, och ugnar 1x16A. Men specnivåerna sätts rimligen för att garantera maxanvändning och säkringar med snabb karaktäristik.
mexitegel: [citat] Jaha, alltid lär man sig något nytt. Även om jag tycker mig ha sett ganska många snäpplock i nybyggda hus under 1,70... :)
Robinn: [citat] Det är självklart att det inte är en bra lösning, men om du skulle scenariot skulle du förstå varför det är det "bästa" alternativet :) Har ju arbetat i 20år så det håller säkert lika länge med en ny en ; )
el_richard: ? restiden torde vara ca 250kr Är det värt det att släpa fläktkåpa mm för dom kr? Annars leta efter en riktigt lokal elektriker, kanske han kan gå hem till dig. :-)
el_richard: http://www.cablesdirect.com/search_result3.asp?txtKeyword=RJ45&txtName=RJ45%20Connectors 4 bilden uppifrån,
yxis: [citat] Kortslutningsströmmar är väl bara aktuellt i ampere-området (och om man råkat hälla ut en klase lösa skruvar eller muttrar i instrumentet, ungefär)? Isolationsspänningen lär väl däremot mätas mot jord och då borde det vara samma krav oavsett om man mäter mellan två faser eller mellan fas och nolla, eftersom man ändå har max 230V rms mot jord? Å tredje sidan så är väl
yxis: Det är nog bäst att fråga elleverantören gällande plomberingarna. Det kostar åtminstone bara ett samtal. Om du har lite tur så kanske de går med på att bjussa på att skicka ut nån som kollar att plomberna är okej, låter dig bryta dem för att ett par dagar senare skicka ut nån som plomberar igen? Fast nu gissar jag bara... (Man kan väl tycka att de borde vara glada över att nån
yxis: Om en av faserna "alltid" har klart lägre spänning än de andra två, även då du inte har någon större belastning på, så kan du kanske i värsta fall byta vilken fas värmepumpen går på. Om den inte är stickproppansluten så lär du dock behöva ta hjälp av en elektriker.
mycke_nu: [citat] Ja, det funkar i alla fall på värmeelement och glödlampor. Saker som snurrar eller innehåller elektronik är det ofta lite värre med.