2 510 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
får in fel ström i säkringsskåpet
Sida 1 av 2
Hej!
Jag kollade in i säkringsskåpet och det går in 3 st Lx (L1, L2 och L3) till en 3xSäkring (den som ger ström till hela skåpet och resten av lägenheten. höger om JFB i bilden http://hem.passagen.se/r.runesson/jfb.png )
Hur som helst så kollade jag spänningen mellan L1 till nolla och fick bara 50v, och samma sak med L3, men L2 och nolla ger mig 230v vilket borde vara i alla Lx.
Skall det vara så eller skall man ringa nån för att kolla upp den?
PS: Skåpet är nyare variant än den i bilden ovan.
tack
/Jokkesmokke
Jag kollade in i säkringsskåpet och det går in 3 st Lx (L1, L2 och L3) till en 3xSäkring (den som ger ström till hela skåpet och resten av lägenheten. höger om JFB i bilden http://hem.passagen.se/r.runesson/jfb.png )
Hur som helst så kollade jag spänningen mellan L1 till nolla och fick bara 50v, och samma sak med L3, men L2 och nolla ger mig 230v vilket borde vara i alla Lx.
Skall det vara så eller skall man ringa nån för att kolla upp den?
PS: Skåpet är nyare variant än den i bilden ovan.
tack
/Jokkesmokke
Redigerat:
Du kanske bara har ett 1-fas abonnemang? iofs osannolikt om det är 3-fas central. (50V är nog för att du mäter med ett högohmigt instrument). Kolla huvudsäkringarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
En fråga som enkelt kan reda ut om du har en eller trefas, Hur många säkringar har spisen?
OM du nu skulle sakna två faser så skulle mycket i lägenheten INTE fungera.
Protte
OM du nu skulle sakna två faser så skulle mycket i lägenheten INTE fungera.
Protte
wow tack för snabba svar.
Kollade mer noggrannare och 3x säkringen som jag skrev om är huvudsäkringen.
Snaggletooth
Njaa det är en vanligt multimeter och fick
L1 = 50v
L2 = 230v
L3 = 50v
Så jag tror det är nått skumt med L1 och L3.
Prototypen
Det är inte direkt till nån spis. Det skall vara till hela lägenheten.
Huvudsäkringen -> automatsäkringar -> uttag och belysning.
Kollade mer noggrannare och 3x säkringen som jag skrev om är huvudsäkringen.
Snaggletooth
Njaa det är en vanligt multimeter och fick
L1 = 50v
L2 = 230v
L3 = 50v
Så jag tror det är nått skumt med L1 och L3.
Prototypen
Det är inte direkt till nån spis. Det skall vara till hela lägenheten.
Huvudsäkringen -> automatsäkringar -> uttag och belysning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Antingen har du bara 1-fas till lägenheten, men att det är förberett för 3.
Eller så har två huvudsäkringar gått.
Är det nånting som inte fungerar?
Eller så har två huvudsäkringar gått.
Är det nånting som inte fungerar?
Bo.Siltberg
Jag själv har inte lag eller tagit bort nått från skåpet. En polare håller på med renovering och några uttag fungerade inte, så jag tänkte kolla upp saken och kom till att det va L1 och L3 i säkerhetsskåpen som inte gav korrekt ström.
L1, L2 och L3 kommer utifrån (alltså från trappan som går säkert till ett större säkerhetsskåp som är till alla lägenheter i huset).
Jag själv har inte lag eller tagit bort nått från skåpet. En polare håller på med renovering och några uttag fungerade inte, så jag tänkte kolla upp saken och kom till att det va L1 och L3 i säkerhetsskåpen som inte gav korrekt ström.
L1, L2 och L3 kommer utifrån (alltså från trappan som går säkert till ett större säkerhetsskåp som är till alla lägenheter i huset).
Då har ni nog smällt era mätarsäkringar, ring vaktmästaren och byt dessa. Sen är en annan fråga varför de gått, ligger felet kvar är detta inte bra. Har ni borrat eller skruvat i stigaren?
Du skriver automatsäkringar men bilden visar smältproppar, verkar förvirrat?
Du skriver automatsäkringar men bilden visar smältproppar, verkar förvirrat?
Redigerat:
Slugge
Förlåt för mitt skrivstil men jag skriver fram och tillbaka så har inte direkt tid att kolla att jag skriver fel ^_^
Det är automatsäkringar (skrev "PS: nyare variant", då menade jag automatsäkringar. var inte 100% på att dem hette automatsäkringar så skrev bara nyare variant)
Ingen borrning nära säkerhetsskåpen.
Så nästa steg är att ringa vaktmästaren så att han kan kolla läget i källaren (eller vart den nu ligger(?)) ?
Förlåt för mitt skrivstil men jag skriver fram och tillbaka så har inte direkt tid att kolla att jag skriver fel ^_^
Det är automatsäkringar (skrev "PS: nyare variant", då menade jag automatsäkringar. var inte 100% på att dem hette automatsäkringar så skrev bara nyare variant)
Ingen borrning nära säkerhetsskåpen.
Så nästa steg är att ringa vaktmästaren så att han kan kolla läget i källaren (eller vart den nu ligger(?)) ?
Timor
Jag mätte strömmen utan huvudsäkring så det är inget fel på den..
Slugge
Finns det någon annat jag kan göra? förutom att gå in i källaren o pilla på massa saker som jag inte borde göra
Jag mätte strömmen utan huvudsäkring så det är inget fel på den..
Slugge
Finns det någon annat jag kan göra? förutom att gå in i källaren o pilla på massa saker som jag inte borde göra
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du kan fråga grannarna om de har samma fel att saker inte fungerar.
//Patrik
//Patrik
Pilla på fjärren till tvn och ring vaktmästaren i morgon....Jokkesmokke skrev:
Menar du att du har mätt och det finns ingen spänning på 2 av bottenplattorna med säkringarna borttagna?Jokkesmokke skrev:
Om så är fallet behöver du kolla ett steg innan, förslagsvis mätarsäkringarna, mätarna sitter oftast inte i lägenheterna längre utan vanligtvis i elrum i källaren, kolla med styrelse eller vaktmästare/fastighetsskötare.