Har en säkerhetsbrytare vippmodell som är monterad på vägg i tvättstuga. Nu om jag köper en ny tv-maskin så vill jag ju inte klippa sönder kabeln på maskinen för att kunna motnera in i brytaren, detta då garantier riskerar att upphöra.
Tanken jag har är således attt helt enkelt montera ett vanligt vägguttag efter brytaren, ca 15cm nedanför tex. På så sätt kan jag fortfarande använda brytaren för att slå ifrån strömmen då jag inte använder maskinen, men behöver inte klippa kabeln på maskinen.
NU undrar jag vilken sorts elkabel som passar bäst/skall användas för att koppla in uttaget i brytaren? Eluttaget till maskinen i sig är ju ett vanligt jordat med lock, är det någon särskild klass som krävs?
 
Annars är det ju inte så svårt att manuellt dra ur respektive stoppa i stickproppen i vägguttaget, om man vill göra det strömlöst och ändå har uttaget där.
 
Ett tips: kolla om det är en, två eller tre faser framdraget till brytare.

Om det är mer än en fas, och du inte är sugen på att låta tvättandet ta rätt lång tid, så är det läge att köpa en maskin som kan matas med två/trefas. Sådana maskiner har jag bara sett fast installerade, fast jag tror inte något hindrar att man användet t.ex. ett CEE-don...
 
yxis skrev:
Ett tips: kolla om det är en, två eller tre faser framdraget till brytare.

Om det är mer än en fas, och du inte är sugen på att låta tvättandet ta rätt lång tid, så är det läge att köpa en maskin som kan matas med två/trefas. Sådana maskiner har jag bara sett fast installerade, fast jag tror inte något hindrar att man användet t.ex. ett CEE-don...

Yxis, ta och tipsa mig om en hushålls tvättmaskin med 2 eller 3 fas matning, jag hittade ingen sist vi skulle ha en. (Anledningen ska vara att 2 000 W värmer vattnet lagom fort så att tvättmedlet hinner verka).

Till ybu, TS har inget uttag idag, det är ju det denne undrar över

Till TS, vanlig EKK eller EKLK är lämplig kabel mellan brytare och uttag.

Protte
 
Redigerat:
Ett annat alternativ kan kanske vara att ta bort säkerhetsbrytaren, dra ut ev. överflödiga faser och montera ett uttag över rörutloppet.
Eljo Aqua trend för utanpåliggande montage är lite större en att vanligt uttag och borde därför täcka lite mer. (Förmodligen så är det väl kanske annan färg bakom s-brytaren). Det uttaget är även rätt snyggt med lock.

//Patrik
 
prototypen skrev:
Till ybu, TS har inget uttag idag, det är ju det denne undrar över
Vad jag menade var att det behövs ingen säkerhetsbrytare för att bryta strömmen om han har den ansluten med stickpropp.

Så, byt brytaren till ett uttag.
 
har inget uttag på den sidan av tvstugan utan enbart denna brytare. Enda uttagen sitter på andra sidan rummet tyvärr. Enklaste vore därför som sagt att bara dra nya sladdar till ett uttag under brytaren, och det är så jag själv vill ha det med.

Prototypen: Tack för svaret, det var det jag ville veta. Tjocklek på kabeln?
 
Vad är det avsäkrat?
10A = 1.5 mm2
16A = 2.5 mm2

//Patrik
 
patrik? Vad menar du ? Hur stor säkringen är till detta? 10amp.

Ahhh..DU redigerade medans jag svarade på ditt inlägg;-) Ok, 10 amp är det avsäkrat så 1,5 funkar då. Tack för det!
 
Redigerat:
torparnorpan skrev:
patrik? Vad menar du ? Hur stor säkringen är till detta? 10amp.

Ahhh..DU redigerade medans jag svarade på ditt inlägg;-) Ok, 10 amp är det avsäkrat så 1,5 funkar då. Tack för det!
Jag är lite lurig.. :cool:

Jepp, 1.5 mm2. Go for it!

//Patrik
 
ja nu e det gjort i alla fall...Satte ett uttag under brytaren,för att slippa ta bort den och ha stora fula märken i väggen.Det går ju att ta bort uttaget igen om man nu vill det.
Tack för hjälpen alla!
 
prototypen skrev:
Yxis, ta och tipsa mig om en hushålls tvättmaskin med 2 eller 3 fas matning, jag hittade ingen sist vi skulle ha en. (Anledningen ska vara att 2 000 W värmer vattnet lagom fort så att tvättmedlet hinner verka).
Aha, det har ändrats "sen sist"... den tvättmaskin jag flyttatat ett par gånger hade nog två faser in om jag inte minns fel, fast den var väl från sent 80-tal om jag inte minns fel...

Det där med 2000W och tvättmedlets verkan o.s.v. låter som skitsnack för att försvara att man inte orkar tillverka maskiner med mer än en fas. Tvättmedlet borde väl verka bäst om vattnet blir varmt snabbt och det sedan spolas runt varmt snarare än att det spolas runt lång tid då det värms? Fast jag har förstås ingen vidare koll på hur tvättprocessen går till. Det enda närliggande jag har koll på är att första sköljningen i en diskmaskin ska göras med vatten som är kallt nog att äggviteämnen inte stelnar, det kanske är nåt liknande trick gällande klädtvätt?
 
yxis skrev:
Aha, det har ändrats "sen sist"... den tvättmaskin jag flyttatat ett par gånger hade nog två faser in om jag inte minns fel, fast den var väl från sent 80-tal om jag inte minns fel...

Det där med 2000W och tvättmedlets verkan o.s.v. låter som skitsnack för att försvara att man inte orkar tillverka maskiner med mer än en fas. Tvättmedlet borde väl verka bäst om vattnet blir varmt snabbt och det sedan spolas runt varmt snarare än att det spolas runt lång tid då det värms? Fast jag har förstås ingen vidare koll på hur tvättprocessen går till. Det enda närliggande jag har koll på är att första sköljningen i en diskmaskin ska göras med vatten som är kallt nog att äggviteämnen inte stelnar, det kanske är nåt liknande trick gällande klädtvätt?
Jag tror det handlar en hel del om den press om energisparande som fabrikanter har på sig och så har ju tvättmedelstillverkarna fixat många modeller av tvättmedel som ska tvätta rent även på låga temperaturer. Sen att maskiner nu är enfas jämfört med att många ver trefas förr beror väl också lite på att maskinerna nu är mer effektiva så att man inte har behov av att kasta in fler faser.
 
Plus att man säkert vill att folk ska kunna plugga in tvättmaskinen i ett vanligt utan att behöva ringa elektriker.
 
Bo.Siltberg skrev:
Plus att man säkert vill att folk ska kunna plugga in tvättmaskinen i ett vanligt utan att behöva ringa elektriker.
Det också förstås.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.