2 135 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
dra kabel mellan två brytare - rakt eller via tak?
tänk er en vägg, en strömbrytare på vänster sida och en på höger.... är det vanligt att dra kabel raka vägen mellan dessa, eller bör man gå via taket? elektrikern drog raka vägen, känns obehagligt på något vis. speciellt när jag nu jackade ur massa bärande reglar..
Jag hade förlagt kabeln från brytare, rakt upp mot tak, dragit i tak eller högt i vägg mot den andra brytaren och sen rakt ner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
En kabel hängande mitt i rummet över till andra väggen är kanske inte så bra...
Men nu var det samma vägg. Det är ok att dra den raka vägen. Men jag skulle kanske välja att gå via tak eller golv. Det beror på hur utsatt den blir - risken för genomspikning, vad man nu kan tänkas vilja montera på 1m höjd.
Jack i reglarna har knappast någon betydelse. Väggskivorna håller ihop huset!
Men nu var det samma vägg. Det är ok att dra den raka vägen. Men jag skulle kanske välja att gå via tak eller golv. Det beror på hur utsatt den blir - risken för genomspikning, vad man nu kan tänkas vilja montera på 1m höjd.
Hellre tak än golv tycker jag pga golvsockel.Bo.Siltberg skrev:En kabel hängande mitt i rummet över till andra väggen är kanske inte så bra...
Själv skulle jag dra via taket som andra sagt. Risken för att träffa kabeln är ju väldigt stor med tanke på höjden
Du vet väl att kunden alltid har rätt
lycka till!
Du vet väl att kunden alltid har rätt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Klicka här för att svara