Y
tänk er en vägg, en strömbrytare på vänster sida och en på höger.... är det vanligt att dra kabel raka vägen mellan dessa, eller bör man gå via taket? elektrikern drog raka vägen, känns obehagligt på något vis. speciellt när jag nu jackade ur massa bärande reglar..

Jag hade förlagt kabeln från brytare, rakt upp mot tak, dragit i tak eller högt i vägg mot den andra brytaren och sen rakt ner.

En kabel hängande mitt i rummet över till andra väggen är kanske inte så bra...:cool:

Men nu var det samma vägg. Det är ok att dra den raka vägen. Men jag skulle kanske välja att gå via tak eller golv. Det beror på hur utsatt den blir - risken för genomspikning, vad man nu kan tänkas vilja montera på 1m höjd.

Jack i reglarna har knappast någon betydelse. Väggskivorna håller ihop huset!

Bo.Siltberg skrev:
En kabel hängande mitt i rummet över till andra väggen är kanske inte så bra...:cool:

Men nu var det samma vägg. Det är ok att dra den raka vägen. Men jag skulle kanske välja att gå via tak eller golv. Det beror på hur utsatt den blir - risken för genomspikning, vad man nu kan tänkas vilja montera på 1m höjd.

Jack i reglarna har knappast någon betydelse. Väggskivorna håller ihop huset!
Hellre tak än golv tycker jag pga golvsockel.

Y
ja, jag får tänka ut något sätt att be han att dra om det,, kabel på 1meters nivå, horisontellt i vardagsrummet, lär väl dra 10 skruv i den med min otur.. heh

Själv skulle jag dra via taket som andra sagt. Risken för att träffa kabeln är ju väldigt stor med tanke på höjden:)
Du vet väl att kunden alltid har rätt;) lycka till!

Hur ofta hänger man upp saker 1m upp på väggen?

Men visst är det mer rätt att dra slangen upp typ 20cm från taket

Y
(har inget innertak uppsatt så kan dra fritt där före skivorna sätts)

patrikjepp skrev:
Du vet väl att kunden alltid har rätt;) lycka till!
Nja... ;):P

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.